Какво ни готви науката през 2012-а

Какво ни готви науката през 2012-а
Научните "сериали", чието продължение очакваме

Обобщавайки големите научни постижения в света през 2011 година, научният сайт Ars Technica, цитиран от БТА, изброява и някои от главните теми, които ще следим през 2012 година.

1. Неутриното.

През 2011 г. светът на науката е потресен от сензационната новина, че съществува елементарна частица - неутриното, която се движи по-бързо от светлината. През септември физици, работещи над проекта OPERA в лабораторията Гран Сасо близо до Рим, оповестяват, че частици неутрино, насочени към тях от ЦЕРН близо до Женева, са пристигнали с 60 наносекунди по-бързо от скоростта на светлината. По-късно международен екип от учени отхвърля това твърдение, предизвикало фурор в научните среди. Очевидно е, че историята далеч не е приключила. През тази година в дискусиите ще се включат повече специалисти, ще излязат серии от публикации в авторитетни научни списания и ще станем свидетели на продължението на научния "сериал".

ГМО пеперуди изработват коприна, здрава като стомана

Учени от университета на Уайоминг, САЩ, създадоха нов вид генно модифицирани копринени пеперуди, които могат да изработват свръхздрави...

2. Поразителни успехи постигат астрономите, работещи с данните от американския космически телескоп "Кеплер".

Само през декември миналата година са огласени три големи научни открития, които напълно променят представите ни за планетните системи. Хвърлена е повече светлина върху небесните тела, които напомнят на нашата Земя. Любителите на научната фантастика се радват на данните за планети, които са оцелели след поглъщане от червен гигант. Освен това благодарение на "Кеплер" ние знаем, че обектите, които са по-големи от Земята, но по-малки от Нептун се срещат често. Не е ли много само за един-единствен научен инструмент? Разбира се, това е само началото. Потвърдено е съществуването само на 33 екзопланети, открити с телескопа. На "опашката" чакат още 2300 кандидати.

3. Проектът за температурата на земната повърхност в университета в Бъркли потвърди, че тя наистина се повишава.

Това, разбира се, трудно може да се определи като сензация. Новото е, че на сцената излиза още една организация с нови методи на анализ и с по-обширен набор от данни, които обаче показват същото: Земята се затопля. Разговорите на тази тема ще са непрекъснати и през тази година. Към базата данни в Бъркли ще бъдат добавени нови за температурата на повърхността на океана, показателите за Арктика.

Откриха подводни "мостове" над Марианската падина

Американски учени оповестиха, че са открили "мостове" на морското дъно в Марианската падина - най-дълбоката част на Световния океан, с...

4. Завърши 30-годишната епоха на космическите совалки.

Редица компании сега ще се опитат да заемат освободилата се ниша. През 2012 година ще очакваме нови изпитателни полети, изпращането на ниска орбита на астронавти и автоматични станции от частни компании.

5. Търсенето на бозона на Хигс е към своя край.

Ако този последен елемент от Стандартния модел наистина съществува, той ще бъде открит с помощта на Големия адронен колайдер. Ако бъде потвърдено съществуването на Хигс бозона, пред учените ще се открие пътят към т.нар. "Нова физика"