НАСА: Успяхме да променим посоката на астероида Диморфос

НАСА: Успяхме да променим посоката на астероида Диморфос
Снимка: NASA/Johns Hopkins

Американската космическа агенция съобщи, че опитът ѝ да промени траекторията на астероида Диморфос, е бил успешен. Учените потвърдиха изменението в орбитата на широкия 160 м астероид, в който миналия месец НАСА заби космически апарат за милиони долари.

Мисията ДАРТ – „Тест за пренасочване на двоен астероид“, започна преди над 10 месеца. Тя беляза първия опит на човечеството да промени посоката на движение на друго небесно тяло. Успехът означава, че Земята може да бъде предпазена от летящ към нея астероид, ако се предприемат действия на ранен етап и ако тялото не е „свръхмасивно“.

„Мисията показва, че НАСА опитва да бъде готова за всичко, с което Вселената може да ни замери“, заяви администраторът на агенцията Бил Нелсън. „Вярвам, че НАСА доказа, че сме един сериозен защитник на планетата“.

Във вторник космическата агенция публикува множество данни в подкрепа на своята оценка, включително нови снимки от космическия телескоп "Хъбъл" и от малък италиански спътник, който бе отдалечен на 50 км от мястото на удара.

Тестът за пренасочване на двоен астероид се проведе на около 11 милиона километра от Земята в края на септември. При него спътникът на НАСА с размерите на хладилник се заби директно в Диморфос, който е с размер на футболно игрище, със скорост 22 000 км/ч.

Космическата скала обикаля в орбита около много по-голям (широк 780 м) обект, наречен Дидимос. Преди удара времето, необходимо на Диморфос да направи една обиколка на своя събрат, е било 11 часа и 55 минути.

2 секунди преди сблъсъка: НАСА публикува най-детайлната снимка на астероида Диморф

Сондата DART предаде на Земята снимки на астероидите Дидим и Диморф, включително финалното и най-детайлно изображение на повърхността н...

Данните от телескопа сега показват, че този орбитален период е бил намален на 11 часа и 23 минути - промяна с 32 минути. Това съответства на приближаването на Диморфос към Дидимос и затягане на орбиталния път с "десетки метри".

НАСА бе определила минимална успешна промяна на траекторията на астероида. Резултатите, публикувани във вторник, показват, че ДАРТ е надминал този критерий повече от 25 пъти.

"Това е 4% промяна в орбиталния период на Диморфос около Дидимос. ДАРТ просто го побутна малко. Но ако искаме да направим това в бъдеще, трябва да го направим години по-рано", коментира д-р Нанси Чабот от Лабораторията по приложна физика към университета "Джонс Хопкинс", която ръководи мисията за НАСА.

"Времето за предупреждение е наистина ключово тук, за да може този вид отклоняване на астероиди да се използва в бъдеще като част от много по-голяма стратегия за планетарна защита“, добавя тя.