Тъмната енергия може да "комуникира" с тъмната материя чрез неизвестна сила

Тъмната енергия може да "комуникира" с тъмната материя чрез неизвестна сила
Снимка: iStock

Тъмната енергия може да еволюира с времето и дори може да взаимодейства чрез все още неизвестна засега сила на природата с тъмната материя. Южнокорейски физик теоретик смята, че учените може вече да са видели доказателства за това. Неговите изводи са публикувани на сървъра за предпечат на arXiv, пише Universe today.

Природата на тъмната енергия, тайнствената сила, която кара Вселената да се разширява с ускорение, все още не е ясна. Една от възможностите е, че тъмната енергия еволюира с времето, променяйки драматично скоростта на ускорение на Вселената. Но когато допуснем  динамика на тъмната енергия, веднага възниква въпросът: какво контролира тази еволюция на тъмната енергия? Възможен отговор е, че тя по някакъв начин е свързана с тъмната материя чрез нова, пета сила на природата. Тогава се оказва, че тъмната материя и тъмната енергия се развиват заедно, контролирайки се взаимно.

По-голямата част от Вселената е празнота. Накрая тази празнота ще погълне цялото пространство

Тези теоретични модели имат много параметри, които изискват строга проверка чрез наблюдение. Същността на играта в този случай е да се намерят теоретични модели, които са в съответствие с всички съществуващи наблюдения, но в същото време предоставят нови възможности, които позволяват да се провери идеята.

Новото изследване прави точно това. Статията на Лу Ин, астрофизик в Азиатско-тихоокеанския център за теоретична физика на Южна Корея, разглежда модела на взаимодействие на тъмната материя на Шевалие-Поларски-Линдер.

Той е настроен така, че да съответства на всички съществуващи наблюдения с едно допълнително завъртане. Още през 2018 г. екип от астрономи съобщи за откриването на дългоочакван радиосигнал от формирането на първите звезди и галактики. Този сигнал с дължина на вълната точно 21 cm се създава от излъчването на неутрален водород. Оказва се, че той е два пъти по-силен, отколкото може да се очаква и обясни с изчисления в рамките на традиционната космология.

Откриха източника на тъмната енергия, която е отговорна за разширението на Вселената

Новото изследване на Лу Ин доказва, че неочакваните данни се вписват добре в хипотезата, че тъмната енергия е свързана с тъмната материя и се променя с времето. Има и забележителен „страничен ефект“: взаимодействието между тъмната материя и тъмната енергия трябва да доведе до образуването на звезди и галактики по-рано, отколкото в класическата космологична теория. А именно наличието на голям брой черни дупки в галактиките в ранната Вселена, което беше открито наскоро от телескопа „Джеймс Уеб“ и доста озадачи учените.

ОЩЕ: В Космоса има невидими стени, създадени от "петата сила"