X

Загадъчни вълни на Слънцето се разпространяват с необяснима скорост

Загадъчни вълни на Слънцето се разпространяват с необяснима скорост
Снимка: NYU Abu Dhabi

Изследователи от Центъра за космически науки на Нюйоркския университет в Абу Даби (NYUAD) са открили нов тип вълни на Слънцето, които се разпространяват срещу посоката на въртене на звездата с висока скорост. Данните от наблюденията опровергават трите възможни теории, които биха могли да обяснят естеството на такива вълни. Резултатите от изследването са публикувани в Nature Astronomy.

Астрономите са анализирали 25-годишни данни от космическите и наземни телескопи, които наблюдават Слънцето. В резултат на изследването са открити високочестотни вълни, които се разпространяват в посока, обратна на въртенето на звездата.

„В продължение на десетилетия теоретиците предполагаха съществуването на слънчеви инерционни вълни, които представляват хидродинамични вълни, откривани във въртящи се течни тела – казва Крис Хансън, съавтор на изследването. – На Земята инерционните вълни играят важна роля при оформянето на времето. Например те изтласкват студения полярен въздух от Арктика в Северна Америка.“

Учени разгадават 300-годишна мистерия на Слънцето

Откритите инерционни вълни се появяват като вихри на повърхността на Слънцето и се движат със скорост, три пъти по-висока от вълните на Росби (най-известните инерционни вълни, които се появяват във въртящи се течности). Учените отбелязват, че вълните на Росби се движат с максималната възможна скорост, което се обяснява с хидродинамиката.

Изследователите предполагат, че подобно увеличение на скоростта на откритите от тях вълни може да бъде причинено от влиянието на магнитното поле, гравитацията или конвективни потоци. Но резултатите от моделирането на въздействието на тези фактори противоречат на данните, получени при наблюдения на Слънцето. Така естеството на новите вълни остава загадка за учените.

„Тепърва предстои да определим източника на тези вълни, тъй като те, очевидно, не могат да бъдат обяснени само с хидродинамиката и влиянието на допълнителни фактори върху нея – казва Хансън. – Неопределената природа на тези вълни ни обещава създаването на нова физика и нов поглед върху процесите, протичащи във вътрешността на Слънцето и други звезди.“

ВИЖТЕ ОЩЕ: Вселената може да има двойник, който се движи назад във времето

Вие на Марс. Поздравете приятелите си още сега

Първият междузвезден обект на Земята ще бъде изваден от океана с магнит

Прилича на полярно сияние, но остава феномен, „напълно непознат“ за науката

Не е научна фантастика: Извънземните местят планети, за да заявят за себе си

Не пропускайте Персеидите: ето кога можете да ги наблюдавате

НАСА показа как ще се сглоби лунната космическа станция Gateway (ВИДЕО)

Русия изведе в космоса ирански сателит - ще го ползва ли за войната в Украйна?

Земята се отдалечава от Слънцето: трябва ли да се тревожим?

Краят на всичко: Как може да изчезне нашата Вселена?

Южна Корея изстреля първия си лунен сателит (ВИДЕО)