Човечеството може да не доживее отговор от извънземните

Човечеството може да не доживее отговор от извънземните
Снимка: iStock

Астрономи от Пекинския университет са публикували ново изследване, в което се опитват да отговорят на въпроса, колко време ще трябва да чака човечеството, за да получи отговор от извънземните, пише Universe Today.

Отговор бил получен: ще са необходими 400 хиляди години, за да се свържем с извънземна цивилизация.

400 хиляди години са твърде дълъг срок за вид, който съществува само няколкостотин хиляди години. За сравнение едва преди 12 хиляди години хората са започнали да се занимават със земеделие. В тази светлина 400 хиляди години изглеждат почти нереални.

Такова закръглено число е получено в рамките на изследване в областта на Комуникация на извънземни разумни цивилизации (Communicating Extra-Terrestrial Intelligent, CETI). С други думи, авторите на изследването се опитали да изчислят колко извънземни CETI съществуват в Млечния път. Работата на астрономите е публикувана в научното списание The Astrophysical Journal.

"Като единствена разумна цивилизация на Земята си задаваме въпроса уникално ли е нашето съществуване? През последните няколко десетилетия бяха проведени множество изследвания в тази област", пишат учените.

Следи от тор: Как телескопът „Джеймс Уеб“ ще открива извънземни фермери

Всяко търсене на извънземни цивилизации е сложна задача, тъй като единствените данни, с които разполагаме, са появата на хората на Земята. Но много изследователи са подходили към тази задача като мисловен експеримент, основавайки се на строги научни принципи. В резултат на един от тези експерименти учените са предположили, че в Млечния път съществуват 36 CETI.

Количеството CETI директно зависи от това, колко дълго човечеството може да чака отговор.

"Винаги сме се стремили да разберем колко CETI съществуват в Млечния път. Но това е много сложен въпрос. Можем да анализираме само една известна константа – самите себе си", отбелязват учените.

Именно тук учените се обръщат към известното уравнение на Дрейк. Въз основа на данни от Млечния път уравнението на Дрейк може да покаже колко CETI има в нашата галактика. Уравнението на Дрейк е формула, която помага да се изчисли броят на извънземните цивилизации в галактиката, с които хората могат да влязат в контакт.

Но някои критици твърдят, че това уравнение има и своите недостатъци. Например някои променливи не са нищо повече от предположения, затова крайният брой цивилизации може да е грешен. Следователно уравнението на Дрейк е по-скоро мисловен експеримент, отколкото реална формула. Именно с нея са решили да започнат авторите на новото изследване.

И така, откъде идва числото 400 000 години, ако дори не знаем колко CETI може да има в Млечния път?

Харвардски професор смята, че извънземен кораб лежи на дъното на Тихия океан

Китайските учени са взели за основа изследване, проведено през 2020 г., според което в нашата галактика има 36 CETI. Това число било получено от данни, които включват историята на образуването на звезди в галактиката, разпределението на тежките елементи и дали звездите имат земеподобни планети в обитаемите зони.

„Наличието на извънземни разумни и способни да общуват цивилизации ще остане изцяло в областта на хипотезите, докато не бъде осъществен първият контакт“, подчертават авторите на изследването.

Но те също така казват, че учените все още могат да създават работещи модели, базирани на логически предположения. Най-малкото да дадат правдоподобна оценка за честотата на появата на развити цивилизации.

Новото изследване се основава на два параметъра, които са слабо изучени. Първият се отнася до това, колко планети от земната група са обитаеми и колко често този живот се превръща във високо развита цивилизация. Второ, на какъв етап от еволюцията на звездата-домакин може да се появи CETI.

Всеки от тези два параметъра е променлива в изчисленията на изследователите. В резултат на поредица от симулации учените са получили два сценария: оптимистичен и песимистичен.

В първия сценарий възрастта на звездата трябва да бъде най-малко 25% от общия ѝ живот, за да се появи CETI на съседните планети. В този случай за всяка земеподобна планета вероятността за поява на CETI е само 0,1%. И това е най-оптимистичният сценарий, при който в галактиката има повече от 42 000 CETI. Но ако те са разпръснати из цялата галактика, тогава времето за чакане за отговор е около 2000 години.

Човечеството изпраща ново послание до извънземните

При песимистичния сценарий звездата ще успее да остарее много преди на съседните планети да се появи CETI. В този случай вероятността за откриване на извънземен сигнал спада до нищожен процент. Такова изчисление показва, че в Млечния път може да има само 111 CETI. Човечеството ще трябва да чака 400 000 години за отговор, за да установи двупосочна комуникация с извънземна цивилизация.

Точно в този момент се появява Големият филтър. Според тази хипотеза във Вселената съществува бариера, която първо пречи на материята да се превърне в живот, а след това - във високо развита цивилизация.

„Съществува предположение, че животът на цивилизациите по-скоро ще бъде ограничен поради потенциални рискове като пренаселеност, ядрена заплаха, внезапна промяна на климата, комети убийци, екология и т.н. Ако сценарият на Страшния съд е верен, тогава хората може никога да не получат сигнали от други CETI, преди да изчезнат“, подчертават авторите на изследването.

Ще успее ли някога човечеството да осъществи контакт с друга цивилизация? Това е един от най-сложните въпроси и почти сигурно никой от живеещите днес няма да получи отговор на него. Първо, CETI трябва да се появи на други планети и нашата цивилизация трябва да живее по едно и също време с извънземната, за да стане възможен този контакт. Вероятно е извънземният CETI вече да е открил живота на Земята, но също така може да е бил унищожен от Големия филтър.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Учени призоваха НАСА да не се доверява на извънземните