Учени призоваха НАСА да не се доверява на извънземните

Учени призоваха НАСА да не се доверява на извънземните
Снимка: so med / Pixabay

Активното търсене на извънземен живот заплашва да се превърне в планетарна катастрофа за живота на Земята, ако НАСА реализира проекта „Маяк в Галактиката“.

Човечеството, упорито търсещо „братя по разум“ във Вселената, действа много безразсъдно: ако подобни търсения се увенчаят с успех, то няма никакви гаранции, че извънземните цивилизации ще бъдат приятелски настроени към земляните. Затова астрономите трябва поне да спрат да издават местоположението на Земята в своите съобщения на хипотетични извънземни цивилизации, предупреждават учени от оксфордския Институт за бъдещето на човечеството (FHI).

Футуролозите излизат с такова предупреждение, след като американската аерокосмическа агенция НАСА обяви плановете си да изпрати още едно аудиовизуално съобщение до центъра на Галактиката, което освен всичко друго ще посочи точните координати на подателя.

В рамките на проекта Beacon in the Galaxy („Маяк в Галактиката“) американските търсачи на извънземен разум под ръководството на Джонатан Йънг се готвят да изпратят аудиовизуално съобщение в двоичен код. Освен традиционното за този вид „писма на щастието“ съдържание – изображения на хора, математически формули, структура на ДНК и т.н. – този път то ще съдържа „адреса за връщане“. В случай че получателят реши да ни посети.

Ако обичате риска в живота

Посланието до центъра на Млечния път ще бъде изпратено чрез радиотелескопа Allen, собственост на института SETI (Search of Extraterrestrial Intelligence - Търсене на извънземен разум) и 500-метровия радиотелескоп ASRT, разположен в Китай (това не е изненадващо, като се има предвид, че осем от десетте организатори на проекта „Маяк в Галактиката“ са етнически китайци, работещи в НАСА).

Предишното подобно послание беше изпратено от радиотелескопа Arecibo в Пуерто Рико през 1974 г.

Въпреки че шансовете някой някога да получи това съобщение са изключително малки, последствията могат да бъдат такива, че дори и най-малкият риск трябва да бъде елиминиран, алармира Андрес Сандбърг, водещ изследовател във FHI.

Той е сигурен, че тъй като търсенето на извънземни традиционно е област на науката, в която жълтата преса се чувства добре, учените предпочитат да не правят никакви сериозни изявления по този въпрос, страхувайки се за репутацията си в научния свят.

Впрочем Сандбърг също така призовава да не се сее паника поради това, че безотговорни учени от НАСА могат да предадат места и пароли на галактически врагове. Например, дори ако сравнително изостаналата Земя вече е бомбардирала извънземните със своите послания, то те по същия начин получават милиони подобни съобщения от други цивилизации. Съобщенията от НАСА просто ще се изгубят в този информационен шум и следователно няма да могат сериозно да демаскират Земята.

Новината за проекта „Маяк в Галактиката“ беше подхваната от медиите по целия свят с апетит, като някои я разпространиха под заглавия като „НАСА може да провокира извънземна агресия срещу беззащитната Земя“. Въпросът за осигуряването на безопасността на Земята при бъдещите ѝ контакти с екзоцивилизации винаги е вълнувал дори доста отговорни учени, като физика Марк Бюканън и покойните Стивън Хокинг и Карл Сейгън.

Без сензации! НАСА се загрижи как да ни съобщава за извънземни

Основата за подобни опасения е това, което "космическите алармисти" наричат "коефициент на враждебност" на други цивилизации (приемайки по подразбиране, че такива съществуват най-малко в нашата Галактика). Този термин по-специално се използва от друг учен от FHI – Тоби Орд.

Ние нямаме данни колко враждебни или, напротив, приятелски настроени могат да бъдат други цивилизации. Затова трябва да изхождаме от най-лошия сценарий и да не провокираме контакт с онези, чиито намерения не можем дори да гадаем, опасява се той.

Тези и други учени отбелязват, че въпросът за космическата сигурност не е толкова тривиален, колкото може да изглежда. Ако самите земляни може да не оцелеят до времето, когато извънземните бъдат открити, по-напредналите цивилизации могат да „открият“ Земята всеки момент, дори утре. И тогава въпросът за "коефициента на враждебност" ще премине от теоретична в практическа равнина.

Аналогични послания се съдържат и върху корпусите на американските космически сонди Pioneer-10 и Pioneer-11, изстреляни през 1972 и 1973 г. и вече напуснали Слънчевата система.

Но скоростта на доставка на тези съобщения в сравнение с радиопосланието може да се сравни с гълъба спрямо електронната поща, тъй като днес сондите, пуснати преди 50 години, са се отдалечили от Слънцето само на 15 светлинни часа. Тоест посланието ще бъде доставено до целта си - звездата Алдебаран - след 2 милиона земни години. Именно Карл Сейгън е автор на идеята посланията до извънземните да се изпратят със сондите Pioneer – за което впоследствие неведнъж е съжалявал.

Стига паника

Контрааргументът за противниците на посланието е, че дори извънземни цивилизации да съществуват и дори те веднага след получаване на съобщението на НАСА да се отправят към Земята, за да я поробят, и дори космическият им флот да може да се движи със скоростта на светлината, такава специална операция на агресивен екзоинтелект може да се проведе не по-рано от 50 хиляди години. Факт е, че съобщението, изпратено през 1974 г., е адресирано до звезден куп на 25 000 светлинни години от Слънчевата система.

Шотландският астроном от XIX век и странната му теория за 22 трилиона извънземни

Изследователите на SETI многократно са се забавлявали, изпращайки всякакви съобщения в Дълбокия космос – от научна информация до реклами на картофен чипс (през 2008 г., използвайки европейския радиопредавател EISCAT, такива реклами били изпратени до екзопланетите на една от звездите в Голяма мечка на 42 светлинни години от Слънцето).

НАСА все още не е обявила кога ще бъдат изпратени посланията по проекта „Маяк в Галактиката“. Там обаче се готвят с ентусиазъм за предстоящата среща с извънземни. Така през декември 2021 г., като част от програмата SETI (и, очевидно, като част от усвояването на годишния бюджет), агенцията нае 24 теолози. Те получиха задачата да формулират богословско обосноваване на съществуването на извънземен разум, което да не противоречи на религиозните догми и да примири вярващите с факта, че Бог е създал не един Адам и не една Ева.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Човечеството изпраща ново послание до извънземните