Готви се изложба на заснети космически обекти с новия телескоп (СНИМКИ)

Готви се изложба на заснети космически обекти с новия телескоп (СНИМКИ)
Снимка: НАО - Рожен

Изложба на първите изображения на космически обекти, заснети с новия телескоп с диаметър на огледалото 1,5 метра в Националната астрономическа обсерватория (НАО) – Рожен, предстои на 9 октомври в Централното фоайе на БАН. Тя ще бъде на разположение на интересуващите се в продължение на седмица.

Сред тях са снимки на планетата Юпитер, на звезди, мъглявини, галактики, звездни купове и образувания от междузвезден газ и прах като известните „Стълбове на сътворението“ в мъглявината Орел на съзвездието „Змия“. Автор на фотографиите е астрономът гл. ас. д-р Милен Минев, за обработката им се е погрижил астрономът и оперен изпълнител Емил Иванов, съобщиха от обсерваторията.

Чрез десетки други снимки и видеа експозицията разкрива отделните етапи в изграждането на най-новата придобивка на учените от Института по астрономия с НАО - от построяването на съоръжението през изминалите две години до пускането му в експлоатация на 1 юли т. г.

Телескопът, произведен от австрийската фирма ASA Astrosysteme GmbH, бележи несъмнено най-успешния етап от осъществяването на проекта РАЦИО, финансиран по Националната пътна карта за научна инфраструктура (2020-2027), координирана от Министерството на образованието и науката.

Официалното откриване на телескопа в НАО Рожен се състоя в присъствието на министър-председателя акад. Николай Денков, министъра на образованието проф. Галин Цоков и председателя на БАН акад. Юлиан Ревалски.

На този вълнуващ за цялата астрономическа общност в страната момент са посветени няколко кадъра от изложбата.

Откриването й ще бъде съпътствано с премиерата на документалния филм „Новият телескоп“, с автори журналистът Димитър Сотиров и операторът Валентин Паскалев.

Филмът проследява отделните етапи в изграждането, днешният ден и перспективите пред модерното съоръжение, с помощта на което ИА с НАО уверено стои на международната астрономическа сцена и през 21-ви век.

От годината на своето създаване – 1981 г. до днес Роженската обсерватория запазва водещата си позиция на научно-изследователски и образователен център в Югоизточна Европа.

Очакванията са това развитие да продължи със завършването през 2025 г. на първата българска станция на паневропейския радио телескоп LOFAR. В момента усилено се работи по нейното изграждане и свързване към останалите 53 станции, разположени в различни европейски държави.