X

Китайският крак иска първи да стъпи на Марс

Китайският крак иска първи да стъпи на Марс
Снимка: simisi1 / Pixabay

През 2017 година Доналд Тръмп нареди на НАСА да спусне хора на Марс към 2033 година. Датата официално беше скрепена в Закона за разрешение на Националното управление по аеронавтика и изследване на космическото пространство, който предвижда финансирането на организацията.

В книгата си „Мисия на Марс: нова ера на откритията на марсоходите и космическите кораби на Червената планета“ геологът Лари Кръмплер твърди, че в реалността такава цел едва ли е постижима. Той се позовава на отчета на Института за анализ на отбраната за 2019 година, в който се казва, че „датата на изпращане на орбитална мисия на Марс към 2033 година е невъзможна при всякакви бюджетни сценарии и графики за разработка и изпитания на технологии“. В същия отчет се отбелязва, че 2035 година е по-вероятна за историческия полет, ако годишният бюджет на американското космическо ведомство бъде увеличен, но дори в този случай са вероятни усложнения и задръжки.

Д-р Кръмплер, който е работил с НАСА в рамките на мисии на агенцията по изследване на планети, пише: „Освен това разработката вероятно ще повлияе на планираните лунни мисии и ще изисква по-малко строги изисквания към здравето на човека – с други думи, ще бъде по-опасна.“

Според документа на института за отбранителен анализ такава мисия би могла да бъде осъществена с голяма вероятност през 2037 година, а 2039-а е най-реалистична заради вероятните проблеми с бюджета в хода на нейната разработка.

Както твърди Express News, докато НАСА вече се е сблъсквала с проблеми по финансирането на своите многобройни мисии, в Китай са готови да заделят всички необходими средства, за да изпреварят САЩ в усвояването на Марс. Съобщава се, че CNSA е пълна с решимост да изпрати хора на Марс към 2033 година в рамките на мисия под названието Space Race 2.0. Освен това Space Race 2.0. ще бъде едва началото на „мащабно усвояване на Марс“ от Китай, а 2035, 2037, 2041 и 2043 година трябва да станат дати за нови китайски мисии на Червената планета.

През 2021 година Китай реализира важна крачка по пътя към усвояването на Марс. На 15 май върху повърхността на Червената планета в рамките на мисията "Тиенъун-1" успешно е спуснат първият китайски марсоход „Джужун“. В задачата на мисията влизат картографиране на планетата, изучаване на характеристиките на повърхностния слой и разпределението на воден лед в него, анализ на състава на материалите от повърхността, измерване на параметрите на йоносферата на Червената планета и много други.

Открита е нова планета с размерите на Марс, на която годината трае 8 часа

НАСА търси замяна на МКС

Парад на планети, комета и падащи звезди: небесните събития през декември

Двама американски астронавти излязоха в открития Космос, смениха антена на МКС (ВИДЕО)

Какво се крие в недрата на Луната?

Потенциално опасен астероид се приближава до Земята