Колко дълго ще съществува Земята?

20214
Колко дълго ще съществува Земята?
Снимка: Pixabay

Днес Слънцето е основен източник на гравитация и енергия. Но един ден това ще доведе до смъртта на Земята. Тъй като звездата на Слънчевата система остарява, нейният жизнен цикъл в крайна сметка ще погълне нашата планета.

И така, колко време има Земята, докато планетата бъде погълната от Слънцето? Очаквано време на смъртта: след няколко милиарда години. Но животът на Земята ще приключи много, много по-рано от това.

Земята ще стане непригодна за живот за повечето организми след около 1,3 милиарда години поради естествената еволюция на Слънцето, казват експерти пред Live Science. И хората лесно биха могли да доведат себе си (и безброй други видове) до изчезване през следващите няколко века, ако сегашното темпо на изменението на климата, предизвикано от човека, не бъде смекчено.

Смъртта на Слънцето

„Земята има вероятно 4,5 милиарда години, преди Слънцето да се превърне в голям червен гигант и след това да я погълне“, казва пред Live Science Рави Копарапу, планетолог от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА. Червен гигант се формира в последните етапи на звездната еволюция, когато звездата изчерпи водорода, който подхранва нейния ядрен синтез, и така започне да умира.

След като синтезът спре, гравитацията ще надделее. Хелиевото ядро ​​ще започне да се компресира под действието на гравитацията, което ще повиши температурата. Този скок в топлината ще доведе до драстично разширяване на външния плазмен слой на Слънцето. „Слънцето ще се издуе поне до размера на орбитата на Земята“, казва Копарапу.

Съдбата на Земята

Но Земята вероятно няма да издържи тези 4,5 милиарда години и определено няма да бъде Земята, каквато я познаваме.

„Не е нужно да чакаме външните слоеве [на Слънцето] да достигнат Земята“, казва ученият. Планетата ще изпита екстремна топлина много преди Слънцето да завърши прехода си към червен гигант. Тъй като процесът на умиране на Слънцето повишава температурата, "океаните ще се изпарят, след това атмосферата в крайна сметка ще изчезне и тогава приливните сили на слънчевата гравитация ще разкъсат Земята".

След около 1,3 милиарда години "хората няма да могат да оцелеят физиологично, в природата на Земята" поради продължителните горещи и влажни условия. След около 2 милиарда години океаните може да се изпарят, когато светимостта на Слънцето ще бъде с близо 20% повече, отколкото е сега.

Някои видове живот може да оцелеят до този момент - като "екстремофилите", които живеят близо до хидротермални отвори в океанското дъно – но не и хората, казва Копарапу.

„Хората – и целият сложен живот – са супер нуждаещи се“, отбелязва Родолфо Гарсия, докторант по астрономия и астробиология във Вашингтонския университет.

Опасните температури – комбинация от температура, влажност, скорост на вятъра, ъгъл на Слънцето и облачно покритие – при които хората вече не могат да се охлаждат чрез изпотяване, са неизбежни, казва Копарапу.

„Ако говорим за човешки живот, следващите сто години ще бъдат интересни“, отбелязва ученият.