МКС е безполезна, казва американски професор

МКС е безполезна, казва американски професор
Снимка: iStock

Инженерите не са се нуждаели от създаването на Международната космическа станция (МКС), чиято поява е било политическо решение, разказва за SpaceNews Уилям Бианко, професор от университета в Индиана в Блумингтън.

„Сътрудничеството е било привлекателно за администрацията на Клинтън като демонстрация на по-тесни връзки с Русия и начин да накараме руските инженери да създават космически технологии, а не ракети и ядрени оръжия за страни от третия свят и терористи“, твърди авторът.

По думите му „нито един от експериментите на станцията не е довел до трансформационни открития, технологии или продукти“. „Дори днес сводките на НАСА за работата на станцията подчертават броя на експериментите и часовете на екипажа, а не стойността на откритията, направени от астронавтите-изследователи“, пише авторът.

Според Бианко „рекламата на МКС като процъфтяващо международно партньорство винаги е била преувеличена“, тъй като по-специално след завършването на американския сегмент на станцията астронавтите са започнали да живеят независимо от космонавтите, занимавайки се със своите дела.

"Или магарето ще умре, или МКС ще умре от естествена смърт": Рогозин получи отговор за санкциите

„Американските и руските диспечери също се научиха да стоят далеч един от друг, тъй като обсъждането дори на най-простите въпроси често води до продължителни конфликти“, пише авторът, припомняйки разногласията на страните относно перспективите за „протеклия“ модул „Звезда“.

Авторът заключава, че „вместо да демонстрира ползите от партньорството, опитът на МКС показва как успехът в съвместните усилия често изисква минимизиране на възможностите за съвместна работа или – в случай на аварийна ситуация с разхерметизиране – мълчаливо позволяване на екипажите на станцията да предприемат свои собствени мерки“.

Според Бианко инвазията на Русия в Украйна е създала екзистенциална криза за НАСА. „Когато аргументите за международно сътрудничество са свалени от масата, НАСА трябва да отговори на основния въпрос, на който винаги се е опитвала да отговори: защо изобщо имаме космическа станция в околоземна орбита?“, пише авторът.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Рогозин обмисля отделяне на руския сегмент от МКС, за да лети над "гъмжащите страсти"