X

Заедно можем!

Откриха новороден събрат на Нептун много близо до Земята

Откриха новороден събрат на Нептун много близо до Земята
Снимка: Thinkstock
Астрономи откриха новородена планета, сходна по размер и свойства на Нептун, в съзвездието Микроскоп. Това е първата планета от такъв род в непосредствена близост до Земята, съобщава „Нейчър“.

"Звездата на AU в съзвездието Микроскоп е сравнително малка, тя е с приблизително половината от размера на Слънцето. Такива светила са много активни поради мощните магнитни полета. Това може да обясни защо са били необходими почти 15 години, за да се открие планета в близост до нея", казва един от авторите на откритието, планетологът от университета в Монреал (Канада) Джонатан Гание, предаде БГНЕС.

Регистрирано е най-силното слънчево изригване от 3 години насам

Орбиталната обсерватория SDO регистрира най-мощното изригване на повърхността на Слънцето през последните три години, което показва кра...

Звездата AU започнала да привлича вниманието на учените през 2003 г., когато астрономите получили първите снимки на този обект и открили, че това е новородена звезда, разположена близо до Земята, на разстояние около 32 светлинни години. Интересът към нея се дължи на факта, че това новородено червено джудже все още е заобиколено от диск от газ и прах, обърнат към нас „в профил“, предаде БГНЕС.

Тази ситуация позволява да се наблюдава как формата му се променя с течение на времето, както и да се определи естеството на движението на материята в нея. Например преди пет години европейските астрономи открили, че по повърхността на този диск непрекъснато се движат вълни, съществуването на които не е било част от теориите за образуването на звезди и планети.

Няколко години след началото на подобни наблюдения с наземния телескоп IRTF, канадските астрономи открили няколко намеци за съществуването на поне една планета в околностите на AU.

Учените са получили необходимите допълнителни данни, като са използвали две орбитални обсерватории на НАСА - оптическият телескоп TESS, предназначен да открива планети по транзитен метод, както и инфрачервената обсерватория Spitzer. Комбинирайки наземни и космически наблюдения, Гание и неговите колеги не само потвърдили съществуването на планетата в червеното джудже, но и били в състояние да изучат нейните свойства.

Предстои революционно изпращане на туристи в Космоса

SpaceX ще изпрати четирима туристи по-далече в Космоса, отколкото всеки друг преди тях е бил. Мисията може да се проведе до 2022 г. и д...

Оказало се, че тази планета е сред така наречените „горещи Нептуни“ - светове, подобни по размер и свойства на едноименния газов гигант в Слънчевата система, но разположени много по-близо до техните звезди.

По-специално, планетата AU Microscopii b прави едно завъртане около червеното джудже само за девет непълни дни, а масата й е около 50 пъти по-голяма от тази на Земята и пет пъти по-малка от тази на Юпитер. Тя е разположена вътре в газо-прашния диск, който заобикаля червеното джудже, което учените предполагат, че може да обясни защо следи от нейното съществуване не са открити през последните години и десетилетия.

Откриването й, според Гание, е особено важно за учените, тъй като астрономи никога досега не са откривали новородени планети в околностите на близки до нас звезди. Това ще позволи в бъдеще да се проучат подробно атмосферата и други свойства на AU Microscopii b, използвайки наземни и орбитални телескопи. Това от своя страна ще даде на астрономите много отговори за процеса на формиране на газовите гиганти и земноподобните планети и тяхното взаимодействие с протопланетарния диск.

Най-важното за коронавируса четете тук
Заедно можем!

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Actualno.com.