Засякоха най-отдалечените досега гравитационни вълни

Засякоха най-отдалечените досега гравитационни вълни
Снимка: ESO/M. Kornmesser

Учени засякоха най-отдалечените досега гравитационни вълни, чийто произход са две сблъскващи се черни дупки на милиарди светлинни години.

Галактическият сблъсък, при който двете тела създават вълни във времето и пространството, се е случил на около 3 млрд. светлинни години разстояние и представлява третият път, в който учените успяват да засекат подобен феномен, съобщи БГНЕС.

28 000 растения имат приложение в медицината

Повече от 28 000 растителни вида бяха класифицирани като растения с приложение в медицината, се посочва в тазгодиншя доклад на центъра ...

Наблюдението е направено от Обсерваторията на лазерния интерферометер за гравитационни вълни (ОЛИГ), към която работи група от над 1000 международни изследователи.

И в трите случая на засичане на гравитационни вълни с детекторите на ОЛИГ те са били произведени от изключително енергични сливания на двойки черни дупки. В случая на последното засичане двете черни дупки, които са го предизвикали, са образували ново такова тяло с маса близо 49 пъти тази на Слънцето.

„Разполагаме с допълнително потвърждение за съществуването на черни дупки с маси, по-големи от 20 слънчеви маси. Това са обекти, за чието съществуване ние не знаехме преди ОЛИГ да ги засече“, заяви Дейвид Шумейкър, учен към Масачузетския технологичен институт (МТИ) и говорител на научния екип зад ОЛИГ.

За първи път гравитационни вълни бяха наблюдавани през септември 2015 г. на разстояние от 1,3 млрд. светлинни години. Вторият път беше също през декември 2015 г., на разстояние от 1,4 млрд. светлинни години. Третото наблюдение е било направено през януари 2017 г. и е почти два пъти по-старо и два пъти по-отдалечено от първите две.

Американски учени откриха неизвестни щамове на супербактерии

Американски учени откриха във всеки трети пациент на болниците в тексаския град Хюстън неизвестни щамове на супербактерии, които са уст...

Наблюденията на ОЛИГ се извършват с два идентични детектора, единият от които се намира в Ханфор, Вашингтон, а другият – в Ливингстън, Луизиана.

С откриването на гравитационните вълни учените добавиха още едно доказателство към теорията на Алберт Айнщайн за общата относителност от 1915 г.

Марсоходът на НАСА следва пътя на древна буйна река