Слънчевата система расла като снежна топка

Слънчевата система расла като снежна топка

Скорошно изследване оспорва хипотезата за възникването на Слънчевата система от взрив на звезда. Според резултатите му тя се е образувала резултат на постепенно натрупване, а не на един огромен взрив. Подобно на преспите през зимата частиците бавно са се събирали в постоянно растящи групи, докато от тях не се формирало нещо осезаемо, съобщи megavselena.com.

Изследването е в противоречие с традиционната теория за развитието на Слънчевата система, основано на хипотезата за ударна вълнà от взрив на свръхнова, предизвикала дестабилизация в праховия облак, от който в крайна са се формирали нашето Слънце и планетите. Компютърните модели потвърждавали тази теория през последните няколко години, но сега има нови данни от анализа на тежки елементи, получени от изследователите на университета в Чикаго.

Авторите Аолан Тан и Никола Дофа изучили концентрацията на желязо-60 – радиоактивен изотоп, съдържащ се във взривяващите се звезди. По-рано този материал е бил открит в големи количества в метеорити, остатък от ранната Слънчева система.

Изобилието на желязо-60 е явен признак за присъствието на свръхнова в близките космически околности. Но Тан и Дофа твърдят, че в нашата Слънчева система този изотоп не се намира в чиста форма и е в малко количество, което и предизвиква съмнения във верността на общоприетата теория. Двамата учени изследвали същите метеорити, които били изучавани и по-рано, но по различен начин – разтваряйки метеоритното вещество за анализ на неговия състав.

Допълнително учените търсели и желязо-58 – още един изотоп, произвеждан от свръхновите. Количеството му също се оказало малко, което потвърждава данните за желязо-60, тъй като двата изотопа са силно взаимосвързани.

Новите резултати не позволяват да се твърди, че взрив на свръхнова е послужил за тласък към създаването на Слънчевата система. Възможно е всичко да е започнало с изхвърлянето на повърхностните газови слоеве на звездата – изригване на вещество, което в крайна сметка е станало самостоятелна звездна система.

Това вещество постепенно се е съединявало, формирайки нашето Слънце, а неговата остатъчна маса се е превърнала в планетите.

Резултатите от изследването са публикувани в Earth and Planetary Science Letters.

Редактор: Е. Гигова