X

Астрономи се натъкнаха на „гигантска ДНК“ в Космоса

Астрономи се натъкнаха на „гигантска ДНК“ в Космоса
Снимка: Nicolle R. Fuller/National Science Foundation

Неочаквано откритие е направил екип на Националната радиоастрономическа обсерватория (NRAO) в САЩ. При изучаване на струи (джетове) на галактиката Messier 87 (M87) учените са открили загадъчна спираловидна структура, която много прилича на структурата на ДНК.

Изследването е публикувано в изданието Astrophysical Journal Letters, а накратко за него се разказва на сайта на обсерваторията. Откритието е направено с помощта на инструмента VLA.

Астрономите изучили огромна структура космически материал, изхвърлен от ядрото на гигантската елиптична галактика Messier 87, която се намира на 55 милиона светлинни години от Земята. В резултат на галактическия джет е открита спираловидна структура.

Двойка черни дупки са открити рекордно близо до Земята

Учените са открили две свръхмасивни черни дупки в галактиката NGC 7727 в съзвездие Водолей. Те се намират само на 1600 светлинни години...

„Докато създавахме висококачествени изображения с VLA на няколко различни дължини на радиовълните на галактиката М87, ние за първи път успяхме да разкрием триизмерната структура на магнитното поле в този джет – казва ръководителят на изследването Алиса Пасето от Националния автономен университет на Мексико. - Материалът в този джет представлява двойна спирала, подобна на структурата на ДНК.“

Снимка: Pasetto et al., Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF

Самата галактика М87 крие в своя център свръхмасивна черна дупка, която превъзхожда по маса нашето Слънце около 6,5 млрд. пъти. През 2019 година астрономите са успели да получат нейно изображение, като то е станало първата снимка на черна дупка, правена някога от учените.

„Според прогнозите близо до тази черна дупка следва да се образуват спирални магнитни полета – обяснява съавторът на изследването Хосе Марти от Университета на Валенсия. – Смята се, че те трябва да играят много важна роля в насочването на материала в тясна струя, но не очаквахме да открием толкова мощно спираловидно магнитно поле, простиращо се толкова далече.“

Мистериозна бариера е открита в центъра на Млечния път

Астрофизици са открили, че от центъра на Млечния път до Земята достигат значително по-малко космически лъчи, отколкото би трябвало спор...

Дължината на спиралния джет е около 3300 светлинни години според оценките на учените. Той надминава всички параметри, предсказани по-рано от космологичните модели за подобни обекти. „Космическата ДНК“ тепърва предстои да се изучава детайлно.

Досега се смяташе, че магнитното поле отслабва с отдалечаването от черната дупка. В дадения случай то остава достатъчно мощно на голямо разстояние. Изследователите смятат, че нестабилността на потока материал в струята може да прави магнитното поле по-подредено на разстоянията, фиксирани от инструмента VLA. Нестабилността създава области с по-високо налягане, които на свой ред притискат линиите на магнитното поле.

Астрономите смятат, че именно това взаимодействие между нестабилностите в потока и магнитното поле създава структурата на двойна спирала, която учудващо прилича на ДНК. Астрономите са на мнение, че подобни явления може да протичат в подобни струи от галактиките в цялата Вселена.

„M87 е сравнително близо до нас и нейният джет е много мощен, което го прави отлична цел за изследване. Следите, които ни дава, могат да ни помогнат да разберем това много важно и вероятно повсеместно явление във Вселената “, допълва Хосе Гомес от изследователския център IAA-CSIC в Гранада, Испания.

Слънцето: кога и как ще загине нашата звезда?

Рогозин има проблеми: чисто нов руски военен спътник, изглежда, пада в атмосферата

В Космоса има невидими стени, създадени от "петата сила"

10 интересни факта за първия полет в Космоса

Осем обсерватории заснеха първото изображение на черната дупка в центъра на Млечния път

Марсоходът "Кюриосити" засне "вход към марсианско подземие"

Колко години му трябват на човека да долети до Нептун?

Блуждаещи огньове на Слънцето. Учени откриха ярки точки на звездата