Астрономи се натъкнаха на „гигантска ДНК“ в Космоса

Астрономи се натъкнаха на „гигантска ДНК“ в Космоса
Снимка: Nicolle R. Fuller/National Science Foundation

Неочаквано откритие е направил екип на Националната радиоастрономическа обсерватория (NRAO) в САЩ. При изучаване на струи (джетове) на галактиката Messier 87 (M87) учените са открили загадъчна спираловидна структура, която много прилича на структурата на ДНК.

Изследването е публикувано в изданието Astrophysical Journal Letters, а накратко за него се разказва на сайта на обсерваторията. Откритието е направено с помощта на инструмента VLA.

Астрономите изучили огромна структура космически материал, изхвърлен от ядрото на гигантската елиптична галактика Messier 87, която се намира на 55 милиона светлинни години от Земята. В резултат на галактическия джет е открита спираловидна структура.

Двойка черни дупки са открити рекордно близо до Земята

Учените са открили две свръхмасивни черни дупки в галактиката NGC 7727 в съзвездие Водолей. Те се намират само на 1600 светлинни години...

„Докато създавахме висококачествени изображения с VLA на няколко различни дължини на радиовълните на галактиката М87, ние за първи път успяхме да разкрием триизмерната структура на магнитното поле в този джет – казва ръководителят на изследването Алиса Пасето от Националния автономен университет на Мексико. - Материалът в този джет представлява двойна спирала, подобна на структурата на ДНК.“

Снимка: Pasetto et al., Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF

Самата галактика М87 крие в своя център свръхмасивна черна дупка, която превъзхожда по маса нашето Слънце около 6,5 млрд. пъти. През 2019 година астрономите са успели да получат нейно изображение, като то е станало първата снимка на черна дупка, правена някога от учените.

„Според прогнозите близо до тази черна дупка следва да се образуват спирални магнитни полета – обяснява съавторът на изследването Хосе Марти от Университета на Валенсия. – Смята се, че те трябва да играят много важна роля в насочването на материала в тясна струя, но не очаквахме да открием толкова мощно спираловидно магнитно поле, простиращо се толкова далече.“

Мистериозна бариера е открита в центъра на Млечния път

Астрофизици са открили, че от центъра на Млечния път до Земята достигат значително по-малко космически лъчи, отколкото би трябвало спор...

Дължината на спиралния джет е около 3300 светлинни години според оценките на учените. Той надминава всички параметри, предсказани по-рано от космологичните модели за подобни обекти. „Космическата ДНК“ тепърва предстои да се изучава детайлно.

Досега се смяташе, че магнитното поле отслабва с отдалечаването от черната дупка. В дадения случай то остава достатъчно мощно на голямо разстояние. Изследователите смятат, че нестабилността на потока материал в струята може да прави магнитното поле по-подредено на разстоянията, фиксирани от инструмента VLA. Нестабилността създава области с по-високо налягане, които на свой ред притискат линиите на магнитното поле.

Астрономите смятат, че именно това взаимодействие между нестабилностите в потока и магнитното поле създава структурата на двойна спирала, която учудващо прилича на ДНК. Астрономите са на мнение, че подобни явления може да протичат в подобни струи от галактиките в цялата Вселена.

„M87 е сравнително близо до нас и нейният джет е много мощен, което го прави отлична цел за изследване. Следите, които ни дава, могат да ни помогнат да разберем това много важно и вероятно повсеместно явление във Вселената “, допълва Хосе Гомес от изследователския център IAA-CSIC в Гранада, Испания.