Марс е имал наситена с кислород атмосфера

Марс е имал наситена с кислород атмосфера

Камъни на повърхността на Марс са позволили на учените да получат най-добрите доказателства, че в миналото Червената планета е имала атмосфера, наситена с кислород.

Марс е получил прозвището Червената планета поради изобилието на железен оксид на своята повърхност, който има черевеникав оттенък. Марсоходът Curiosity е открил в кратера Гейл значително количество манганов оксид.

Хокинг: Хората ще заживеят на Марс през следващите 100 години

Колонизирането на Марс от хората ще стане в следващите 100 години, заяви в интервю парализираният британски учен Стивън Хокинг, койт...

"Открихме, че три процента от породите се падат на мангановия оксид. Това вещество за формиране изисква много вода и силни окислителни условия, така че атмосферата на Марс може да е съдържала доста повече кислород, отколкото се смяташе преди, отбелязва Агнес Кузин от Изследователския център по астрофизика и планетология във Франция на заседание на европейския геофизичен съюз, състояло се във Виена.

95% от днешната атмосфера на Марс се състоят от въглероден диоксид, с незначителни следи от кислород. И все пак много изследователи твърдят, че някога тя е била богата на кислород.

И новите данни, получени от екипа на Curiosity, са станали първите свидетелства за това. Марсоходът е установил присъствието на манганов оксид, използвайки инструмента ChemCam, който разрушава камъните с помощта на лазер, а след това анализира получения облак прах за определяне на химичните вещества и минералите в неговия състав.

Учените все още не могат да определят точната възраст на мангановия оксид (и следователно – кога кислородът е присъствал в атмосферата на Марс), но се надяват това да стане с изучаването на бъдещите данни, които ще постъпят от марсохода.

Средновековна карта на Марс

Необичаен поглед върху Марс предлага Елеонор Лутц, която е качила в своя блог "средновековна" карта на Марс. На тази идея я навела рабо...

Много от мангановия оксид се намира близо до мястото, когато някога в кратера е имало езеро. Тази течност с разтворения в нея кислород възможно е изиграла роля във формирането на минерала.

Ако на Марс е имало прекалено много кислород, вероятно това не е било съвсем добре за ранния живот, смята Дамиен Луазо от Лионския университет.

На Земята окислението разрушава биологичните молекули. Появата на кислород на нашата планета е било свързано с организмите, които са го породили, но това е било катастрофа за другите съществуващи тогава организми, заключава той.