Необичаен космически боклук ще падне на Земята през ноември

Необичаен космически боклук ще падне на Земята през ноември

Голям къс космически боклук с шифъра WT1190F, представляващ фрагмент от отработила степен на ракета, ще падне на 13 ноември, петък, в района на Шри Ланка, съобщава Европейската космическа агенция(ESA).

Фрагментът от отработила ракетна степен или друг голям космически боклук, получил шифъра WT1190F, е открит през февруари 2013 г. "Изкуственият спътник" на Земята скоро бил загубен и астрономите решили, че повече няма да се върне в земните околности.

Увъртяхме и Земята с боклуци, вече е критично

Учените сериозно са обезпокоени от количеството космически боклук на околоземна орбита. Според тях скоро той ще попречи на по-нататъшни...

През октомври т.г. европейските учени, наблюдаващи околоземното космическо пространство в рамките на проекта Catalina Sky Survey, предназначен за търсене на астероиди, открили нещо необичайно. Пред очите им се представил необичаен обект, който бързо се приближавал към Земята и който не принадлежал на нито една група от известните околоземни астероиди.

Учените продължили изучаването му и разгледали архивни снимки за последните няколко години. Герхард Дролсхаген от Службата за околоземни обекти на ESA в Нордвик (Нидерландия) с учудване открил, че той и екипът му си имат работа със загубения обект WT1190F. Както се оказало, той се върти по много разтеглена орбита, чийто край е разположен зад орбитата на Луната.

Новите наблюдения и старите снимки помогнали на учените да извършат това, което изключително рядко успяват да направят астрономите – да предскажат къде и кога ще падне този фрагмент. Според изчисленията им падането ще бъде в петък, 13 ноември около 8:20 часа българско време. WT1190F ще се върне на Земята на 100 км от бреговете на остров Шри Ланка.

Според Дролсхаген това небесно тяло с човешки произход и дължина 1-2 метра ще изгори напълно в атмосферата, но той не изключва възможността негова част все пак да успее да долети до повърхността на Индийския океан. Ученият съветва да не се лови риба в зоната на падане на WT1190F и хората да не правят опити да получат снимки от мястото на събитието, рискувайки живота си.

Вижте всички обекти около Земята в невероятна 3D карта!

Всички спътници на Земята – както действащи, така и отдавна превърнали се в космически боклук, може да се изучат в реално време н...

Специалистите на ESA и други космически агенции ще използват това събитие като "симулация" на падането на астероид, подобен на Челябинския метеорит, за отработване на системи за предупреждение и изчисление на траекторията на полета.

Друг интересен въпрос, който може да се опитат да разкрият учените – е да разберат какво е породило този фрагмент боклук. Според Дролсхаген "родител" на WT1190F може да са както съвременни лунни мисии, така и мисиите "Аполо" от 60-те години на миналия век.