Трети български космонавт ще има, вярва Георги Иванов

Не може да умре надежда като тази за трети български космонавт, тъй като много дечица, младежи, мечтаят да полетят в Космоса и аз съм сигурен, че ще осъществят своята мечта. Това каза в интервю за БГНЕС първият български космонавт Георги Иванов.

Тази година се отбелязва 35-ата годишнина от първия полет на българин в Космоса. На тази дата - на 10 април 1979 г., България става шестата страна, изпратила човек в Космоса, след СССР, САЩ, Чехословакия, Полша и ГДР. Точно в 20:34 часа, московско време, от космодрума в Байконур е изстрелян космическият кораб "Союз-33", пилотиран от летеца-космонавт на СССР Николай Рукавишников и българския космонавт изследовател майор Георги Иванов.

Днес, 35 години по-късно, първият български космонавт вече прехвърлил 70 години казва, че се съгласил с приятели да отбележат неговата годишнина, за да се напомни за България в Космоса, тъй като имаме много сериозни постижения. Георги Иванов напомни за програмата "България 1300", за двата големи спътника с българка апаратура, участие на наши научни специалистите в много космически програми, за полета на втория български космонавт Александър Александров през 1988 г. и др.

Генерал-лейтенантът каза, че за да имаме трети български космонавт, трябва да имаме много сериозно подготвена българска програма за космоса. Едно от най-важните условия е тя да бъде приета от великите космически държави като Русия, САЩ, както и от Европейската космическа агенция. "И тогава вече ще има подготовка на такъв трети български космонавт", уверен е той.

За полета отпреди 35 години той се подготвя една година. Отрепетирани са над 230 – 240 ситуация, които могат да се случат в Космоса, а една от тях се случва реално. Това е тази с отказа на основния двигател и трябвало да се завърнат с резервния. Оттогава се ражда и митът, че българинът спасява руския командир. Георги Иванов разказа, че той се опитва да обори този мит в мига на възникването му и все не успява. Намират точно източникът от къде се е появила в журналистите такава илюзия. Той разказа, че на първата пресконференция в Байконур, непосредствено след кацането в същия ден, журналист пита за тренировките. Николай Рукавишников отговорил, че по време на тренировките на тренажора понякога има и такава ситуация, че единият изгубва съзнание и другият трябва изцяло да управлява кораба.

"Чувството е приятно, безтегловността е приятна – човек е по-лек от перушинка", описа чувството да си в Космоса Георги Иванов. Но е категоричен, че там, в необятното, човек не се чувства сам, те са били двама, а и било все едно е като в самолет. "Човек чувства ли се сам в самолета, когато лети - не", каза простичко Иванов и все в този стил допълни, че почти не сънува, за да сънува и полета отпреди 35 години.

Георги Иванов, който след завръщането си получи звезда герой на Съветския съюз и герой на България, мисли, че и днес хората много добре оценяват случилото се преди 35 години и даде за пример книгата на Божана Димитрова и многото филми по темата.