Учените: Съществуват два различни вида Топли Юпитери

Учените: Съществуват два различни вида Топли Юпитери

След наблюдателен анализ, продължил четири години, с телескопа Kepler, астрономите от университета в Торонто, ни дават най-ясна представа за класа екзопланети, наречени Топли Юпитери, което показва, че много от тях имат неочаквани планетни спътници, пише Science daily.

Анализът на екипа предоставя убедителни доказателства за съществуването на два различни вида Топли Юпитери, всеки от които има собствена формация и динамична история.

Двата вида са следните – тези, които имат спътници и по този начин, вероятно формирани на днешното си място; и такива, които са без придружители, които вероятно са мигрирали към сегашните си позиции.

План на действие при откриване на извънземен живот

Шотландският астроном Дънкан Форган е подготвил нов протокол за действия в случай на откриване на разумен живот на други планети, пише ...

Според Челси Хуан, сътрудник в Института за астрономия и астрофизика в университета на Торонто казва: „Нашите резултати показват, че голяма част от Топлите Юпитери не могат да са мигрирали към сегашните си позиции динамично. Добра идея е да се позамислим по-сериозно как се формират, когато ги намираме.“

Топлите Юпитери са големи, гигантски газови екзопланети – планети, открити около звезди, различни от Слънцето. Те са сравними по размер с газовите гиганти в Слънчевата система. Но за разлика от семейството на гигантските планети на Слънцето, Топлите Юпитери обикалят звездата родител на приблизително същото разстояние, каквото са обиколките на Меркурий, Венера и Земята около Слънцето. На тях им отнема от 10 до 200 дни за завършване на една орбитална обиколка.

Поради близостта им до техните звезди майки, те са по-топли, отколкото студено-газовите гиганти в нашата Слънчева система – макар и не толкова топли, колкото Горещите Юпитери, които обикновено са по-близо до техните майки звезди, отколкото Меркурий до Слънцето.

Обикновено се смята, че Топлите Юпитери не са се образували там, където ги намираме днес; те са твърде близо до своите звезди-майки, за да са натрупали толкова много газ в атмосферите си. Така вероятно се оказва, че се образуват във външните краища на техните планетни системи и мигрират навътре към сегашните си позиции, и може в действителност да продължат своето активно пътуване, докато не се превърнат в Горещи Юпитери. При такава миграция, тежестта на Топлите Юпитери може да нанесе поражения върху съседни планети и да ги извади от системата.

Най-подходящите за живот звезди

Астрономи от САЩ са назовали група звезди, която е по-подходяща от останалите за наличието на потенциално обитаеми планети. Изследванет...

Но вместо да ги намират „усамотени“ , екипът установи 11 от 27 Топли Юпитери, които има спътници с площ подобна на тази на Земята и тази на Нептун.

„И като вземем предвид откъде идват повечето анализи, броят на Топлите Юпитери с по-малки съседи може да бъде дори по-висок. Можем да открием, че повече от половината имат спътници“, казва Хуанг.

Стартиралите през 2009 г. Наблюдения с космическия телескоп Kepler са открили над 2000 екзопланети, обикалящи далечни звезди, разположени в една част от съзвездието Лебед ( и броят се увеличава, като екзопланети кандидати са потвърдени като действителни екзопланети чрез последващи наблюдения. Kepler не може да види екзопланета, която обикаля в орбита около своята звезда – те са твърде далеч, твърде малки и техните майки-звезди са твърде ярки за телескопа. Вместо това той измерва яркостта на звездата с достатъчна точност, за да открие лек спад в яркостта, причинен от движението на екзопланета.