"Ди Велт": Статията за помощта на България за Украйна не е платена

4712
"Ди Велт": Статията за помощта на България за Украйна не е платена
Снимка: Actualno.com

"Съгласна съм, че е абсолютно поръчково. То се видя и колко струва", заяви Корнелия Нинова в Би Ти Ви по адрес на публикацията на германския ежедневик "Ди Велт", озаглавена "България - страната, която тайно спаси Украйна". И продължи: "Имаше публикации колко струва да си поръчаш статия в "Ди Велт" - 26 и нещо хиляди, нещо такова."

Така лидерката на БСП се присъедини към президента Румен Радев, който в интервю за "Дарик радио" ден по-рано обяви, че статията "има очевидно поръчков характер". Твърденията на Нинова за "26 и нещо хиляди" всъщност препращат към публикации в съмнителни сайтове, които цитират цените на "Ди Велт" за публикуването на т.нар. адверториал или рекламна статия. Публикации, които според правилата изрично се обозначават като платени.

Стоят ли някакви доказателства зад думите на Нинова и Радев? Или те без колебание, на база единствено на спекулации, обвиняват водеща германска медия в нарушаване на основни журналистически и етични правила? Пред "Дойче Веле" германският вестник "Ди Велт" категорично отрече разследването за България и оръжейните доставки за Украйна да е платена публикация. От Германския съвет по печата казват, че няма оплаквания за статията.

"Ди Велт" категорично отрича

Пропадна комисията, на която трябваше да се разбере защо Кирил Петков е без охрана

Пропадна заседанието на комисията, на което трябваше да се разбере защо е отпаднала охраната на Кирил Петков, научи Actualno.com. Днес ...

"Не, в този текст не става въпрос за адверториал", отговарят от "Ди Велт" на запитане на Дойче Веле. Те обясняват мотивите зад публикуването на статията лаконично: "За журналистите е естествено да търсят вълнуващи истории и да ги разследват". Самият автор Филип Фолкман-Шлук даде интервю за Би Ти Ви и заяви, че дебатите около предоставянето на оръжия на Украйна от страна на Германия са поводът да разкаже българската история. "Започнах да се интересувам каква е ситуацията в другите страни и откъде (Украйна) всъщност получава голяма част от оръжията по време на войната", обяви той. Фолкман-Шлук каза още, че се е свързал с Кирил Петков, който му е разказал интересни неща и затова се е обърнал към украинския външен министър Дмитро Кулеба, който да потвърди думите на бившия български премиер.

"В основата на нашето определение за качествена журналистика е независимостта на нашите журналисти в редакционната им работа. Това важи както за този случай, така и за всички останали случаи", подчертава говорител на "Ди Велт" пред ДВ.

"Ди Велт" е създаден през 1946 година, а от 1953 е в групата на "Аксел Шпрингер" - заедно с основаното в САЩ "Политико", икономическия портал "Бизнес Инсайдър", германския таблоид "Билд" и други. Тиражът на ежедневника е около 88 000 бройки ежедневно, а welt.de е сред петте най-посещавани сайтове на медии в Германия.

Какво казват от Германският съвет по печата

 В изданието на "Ди Велт" от 18 януари, където се появява текстът за България, публикацията не е маркирана като платена. В точка 7 от Етичния кодекс на печатните медии в Германия, съблюдаван от Германски съвет по печата, изрично се казва: "Платените публикации трябва да бъдат оформени по такъв начин, че да бъдат разпознаваеми като реклама за читателя. Разграничението от редакционната част може да се направи чрез обозначаване и/или дизайн."

Илхан Кючюк: Неуспехите на България се коренят в моделите Борисов и Петков

„Неуспехите на България се коренят в моделите Борисов и Петков. В продължение на две години не може да бъде намерен правилния път...

Германският съвет по печата е създаден през 1956 година. Той функционира на принципа на саморегулацията. Всеки гражданин, без значение дали живее в Германия, или не, може да се обърне с оплакване към него, ако смята, че някоя медия нарушава кодекса - оплакването може да бъде подадено онлайн (https://www.presserat.de/beschwerde.html). Съветът разглежда случаите и има право да накаже медията включително с публично порицание, което трябва задължително да бъде публикувано. Последно неделното издание на "Ди Велт" е порицано през 2022 година за това, че е цитирало своя събеседничка, въпреки че ѝ обещало, че няма да я цитира без изрично нейно съгласие.

"Медиите от групата на "Ди Велт" в последните години не са порицавани за нарушаване на точка 7", уточняват от германски Съвет по печата пред ДВ. Справка на сайта на Съвета посочва, че наказания по тази точка не са налагани на групата на "Ди Велт" от над 10 години. "За въпросната статия ("България - страната, която тайно спаси Украйна" - б.а.) не са получававани оплаквания при нас", посочват от медийния регулатор пред ДВ.

Къде могат да изпратят запитване Радев и Нинова

Ако президентът Радев или лидерката на БСП Корнелия Нинова имат доказателства, че статията в "Ди Велт" е платена, те могат да поискат порицание за "Ди Велт" от Германския съвет по печата. Това се прави онлайн, става бързо и лесно.

ДВ изпрати запитване до пресцентъра на БСП дали Корнелия Нинова има конкретни доказателства за изказванията си. До публикуването на този текст отговор не беше получен.

Вижте всички последни новини от Actualno.com

Още от ПОЛИТИКА:

Въпреки "допълнителните усложнения" външният министър увери: Започнахме работата по изборите на 2 април

НАП е открила "големи дългове" на българското дружество на Nexo

Скандал в парламента: Депутат от ГЕРБ получи пластмасови "ръце за целуване" (ВИДЕО)

Политолози: ИТН паразитира върху рейтинга на Радев, а преди години късаше снимки на Плевнелиев

Йордан Цонев наказа Бойко Рашков с "порицание"

Радев също отдаде почит на жертвите на Холокоста

Един час депутатите пак се надцакваха за дневния ред

"Политическата трагедия в България": какво пишат чужди медии

Депутатите почетоха с минута мълчание жертвите на Холокоста

Добрев отговори на Сабрутев: Гешев ви заплаши за пиците с кристали

Етикети:

Помогнете на новините да достигнат до вас!

Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Actualno.com, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение помага за нашата кауза - обективни новини и анализи. Бъди активен участник в промяната!

И приеми нашата лична благодарност за дарителство.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Actualno.com

ОЩЕ ОТ Политика