23-тонна част от космическа ракета ще падне от небето

23-тонна част от космическа ракета ще падне от небето
Снимка: стопкадър / Space.com / YouTube

На 31 октомври Китай успешно изстреля третата и последна част от новата си космическа станция Tiangong. Сега 23-тонното тяло на ракетата носител ще падне някъде на Земята в петък или събота, съобщава Business Insider.

Модулът Mengtian, на който ще се извършват научни експерименти, беше изстрелян с китайска ракета Long March 5B. Основната степен на ракетата е дала на модула последен тласък в орбитата на Земята, преди да се отдели.

За разлика от повечето съвременни ракети, които са проектирани да се спуснат в отдалечена част на Тихия океан, Long March 5B лети в собствена орбита около Земята. Сега ракетата е напът отново да се спусне в атмосферата – събитие, наречено повторно влизане – и да падне на Земята в петък или в събота.

Никой не знае къде ще падне ракетата и никой не я контролира. Но според експерти вероятността космически отломки да ви паднат на главата е изключително малка

Прогноза: Ще валят отломки от ракетата

Експертите могат само да прогнозират каква част от корпуса на ракетата Long March, което е приблизително с размерите на 10-етажна сграда, ще се удари в Земята. Част от нея вероятно ще изгори, докато се движи през атмосферата, но тялото корпусът на ракетата е твърде голям, за да се разпадне напълно. Правилото е, че 20 до 40 процента от масата на голям обект ще оцелее при падането през атмосферата, казват експерти от Aerospace Corporation.

Все още е твърде рано да се каже точно къде може да падне основната степен – най-вероятно на части. Но Aerospace Corporation проследява степента на ракетата и прогнозира възможните пътища, по които тя може да поеме обратно към Земята.

Зоната, в която могат да паднат отломки, обхваща около 88 процента от човешкото население, изчисляват анализаторите. Но тези 88% са силно концентрирани на няколко места. По-голямата част от района, където могат да паднат отломките, е открит океан или необитаема земя.

Въпреки това лидерите на космическата индустрия осъждат практиката на Китай за неконтролирано спускане, заявявайки, че това представлява ненужен риск за човешкия живот и имущество. Прогнозните оценки ще се прецизират през следващите дни, тъй като степента на ракетата се доближава до повторното влизане.

За четвърти път

Това е четвъртият път, когато отломки от китайската ракета Long March 5B заплашват живота на хора. През всичките три предишни изстрелвания на ракетата – през 2020, 2021 и юли 2022 г. – нейни отломки са падали обратно на Земята.

През май 2020 г. отломки бяха открити близо до две села в Кот д'Ивоар, като са причинили материални щети. През 2021 г. Китай съобщи, че отломки от ракетата са паднали в Индийския океан близо до Малдивите.

По-рано тази година – през юли –  части от ускорителя на ракетата също се разбиха на Земята, като няколко отломки бяха открити както на малайзийската, така и на индонезийската страна на остров Борнео, както и в океана близо до Филипините.

Космически боклук може да убие някого през това десетилетие

В проучване, публикувано в списанието Nature през юли, изследователите изчисляват приблизително 10 процента вероятност отломки да ударят един или повече хора в рамките на 10-годишен период. Не става въпрос само за китайски ракети. Сателити и друг космически боклук редовно изпадат от орбита.

„Ако хвърлите заровете твърде много пъти, някой ще извади късмет“, казва пред Insider Джонатан Макдауъл, астроном от Харвард, който проследява обекти в орбитата на Земята. По думите на Тед Муелхаупт, който работи с базата данни за повторно влизане на Aerospace Corporation, обект с тегло поне 1 тон пада от орбита и навлиза в атмосферата всяка седмица.

Степените на Long March 5B са сред най-големите обекти, падащи обратно на Земята, но неконтролираното повторно влизане не е уникално за Китай. През 1979 г. космическата станция Skylab на НАСА бързо се спусна, разпръсквайки отломки над Австралия. Днес вече контролираното повторно влизане е стандартна практика.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Секретна китайска космическа совалка пусна неизвестен обект в орбита