Плутон престана да бъде планета преди 16 години. 9 години по-късно той се превърна в свят

Снимка: NASA/APL/SwRI

На 24 август 2006 г. Плутон, който е открит през 1930 г. и който се смяташе за деветата планета от Слънчевата система, престана да има този статут. Международният астрономически съюз реши, че по своите характеристики Плутон не отговаря на статута на планета, затова получи статут на планета джудже. През 2015 г. Плутон беше доближен от космическия кораб "Нови хоризонти", чиито данни показаха, че това е много интригуващ свят, който трябва да бъде изследван по-внимателно, пише Forbes.

16 години след като Плутон беше обявен за планета джудже, все още има учени, които не са съгласни с това. Но реалността е, че Плутон си остава планета джудже и е най-големият обект в пояса на Кайпер. Това е област от Слънчевата система отвъд орбитата на Нептун, която е изпълнена с различни космически тела – астероиди и планети джуджета. Плутон има ексцентрична орбита и следователно се приближава до Слънцето на разстояние 4,4 милиарда километра, след което се отдалечава на разстояние 7,4 милиарда километра.

Основната причина Плутон да престане да бъде планета е, че в близост до истинска планета според учените не трябва да има обекти със сравними размери, а само спътници. Една от причините Плутон да загуби статута на планета е откриването през 2005 г. на обект в пояса на Кайпер, наречен Ерида. Този обект също е получил титлата планета джудже. Ерида е най-отдалечената планета джудже в Слънчевата система и Плутон не е много по-голям от нея. През 2006 г. Ерида можеше да получи статут на планета, но учените решиха, че и този обект, и Плутон не отговарят на необходимите характеристики.

„Разжалването“ на Плутон преди 16 години не е първият път, когато той страда от решението на учени. Космическият кораб "Вояджър 2" никога не е посетил Плутон, въпреки че е можел да го направи, но учените решили, че изследването на спътника на Нептун – Тритон, ще бъде по-важна задача за него.

Също така 2006 г. не е първият път в историята, когато планета в Слънчевата система губи първоначалния си статут. Още през 1801 г. учените откриват Церера, която се намира в астероидния пояс между Марс и Юпитер. Тогава учените решили, че това е изгубена планета, но година по-късно този обект е обявен просто за астероид. Но на същата среща на учените, на която Плутон получава новия си статут, Церера също е удостоена със званието планета джудже.

Плутон беше достигнат едва през юли 2015 г. от космическия кораб "Нови хоризонти". Именно данните от устройството показаха, че учените си имат работа с много интригуващ свят. Оказа се, че на Плутон протичат вулканични и тектонични процеси, тоест тази планета джудже все още е геологично активна.

Космическият апарат потвърди, че на Плутон има атмосфера, за която за първи път се заговаря още през 1985 г. Освен това данните показват, че на повърхността на Плутон има органични съединения и огромни разломи в кората. На повърхността на планетата джудже космическият апарат откри азотно-ледени равнини, планински вериги и ледени вулкани.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Плутон отново да бъде признат за пълноценна планета, настояват астрономи