Учен показа колко далече ще полети топка на планетите от Слънчевата система (ВИДЕО)

Снимка: iStock

Астрономът Джеймс О'Донохю от Японската агенция за аерокосмически изследвания е създал илюстративно видео, за да покаже как би се държала бейзболна топка на други планети в Слънчевата система, както и на Плутон и Луната. Тоест колко високо и далече може да полети тази топка в други светове, пише ScienceAlert.

Хвърлянето на обикновена топка на Земята е достатъчно лесно, въпреки че не може да полети много далеч. Що се отнася до бейзболната топка, тя може да лети по-далече, защото е по-малка. Но какво ще стане, ако хвърлите бейзболна топка например на Луната?

За да добиете представа за силата на гравитацията на нашия естествен спътник, може да гледате видео с астронавтите от мисията „Аполо“, които се движат по повърхността на Луната. Но можете по-ясно да си представите поведението на обектите на нашия спътник, като използвате твърдението на О'Донохю, че ако хвърлите бейзболна топка върху нашия спътник, той лесно може да прелети над Наклонената кула в Пиза (ако тя се намираше там) с височина 57 метра.

Малко по-трудно е да си представим ефекта на гравитацията върху Сатурн, защото никой все още не е бил там и още повече – никой не е снимал видео на газовия гигант. Но във видеото на О'Донохю топката лети на всяка планета в Слънчевата система, както и на Плутон и Луната.

Според учения можем да съдим какво се случва на други планети само с помощта на изображения и видеоклипове (само от Луната и Марс). Следователно работата му има за цел да разбере как работи гравитацията в други светове.

За своите изчисления ученият е използвал данни за това с каква сила и максимална скорост един средностатистически възрастен човек може да хвърли бейзболна топка. След това е добавил известните стойности на гравитацията в различни светове.

Именно силата на привличане на различните планети от Слънчевата система, както и на Луната и Плутон, определя колко високо и колко далече може да полети топката. Силата на гравитацията на всеки космически обект зависи от неговата маса. Колкото по-голяма е масата на планетата, толкова по-силна е нейната сила на привличане, но плътността на планетата също играе важна роля.

„Например масата на Сатурн е 95 пъти по-голяма от масата на Земята, но това е планетата с най-малка плътност в Слънчевата система. Следователно силата на гравитацията тук ще бъде по-малка, отколкото на Земята“, казва О'Донохю.

Следователно хвърлянето на топка на Сатурн няма да е нищо особено. Но на Плутон, който някога е бил смятан за планета и сега е преминал в статут на планета джудже, хвърлянето на топката ще бъде наистина впечатляващо.

Плутон е с около една трета по-малък в диаметър от Луната и има слаба гравитация, тоест хвърлена бейзболна топка може лесно да прелети над най-голямата египетска пирамида – Хеопсовата (с височина 139 метра), и ще лети много далеч, около 16 пъти по-далече, отколкото на Земята.

Видеото също така показва колко време е необходимо на топката да измине определено разстояние, преди да падне на всяка планета, а също на Плутон и Луната. Например на планетата джудже топката ще лети цели 47 секунди, достатъчни да предизвикат прозявка. За сравнение на Земята топката би изминала по-малко от 3 секунди след като бъде хвърлена.

„Дори си помислих колко скучно би било да се спъвам, докато тичам по повърхността на Плутон“, казва О'Донохю.

Впрочем наскоро учените успяха да разрешат една от мистериите на спътника на Плутон – Харон, което променя представата за самата планета джудже.

Тук можете да се запознаете с основните характеристики на Плутон и защо тази планета джудже заинтригува учените.

Що се отнася до Луната, НАСА активно се подготвя за повторно кацане на астронавти на нашия спътник. Досега на път към осъществяването на тази задача е завършен успешно само първият етап от новата лунна програма „Артемида“.

Изследователи откриха повече от 1000 нови обекта в Слънчевата система