В пръстените на Сатурн се появяват загадъчни „спици“

В пръстените на Сатурн се появяват загадъчни „спици“
Снимка: SCIENCE: NASA, ESA, AMY SIMON (NASA-GSFC) IMAGE PROCESSING: ALYSSA PAGAN (STSCI)

Приблизително веднъж на десетилетие на най-големия от пръстените на Сатурн се появяват мистериозни тъмни и светли структури – „спици“. Тяхната природа остава пълна загадка, но наскоро телескопът „Хъбъл“ регистрира началото на поредния „сезон на спиците“. Сега астрономите ще ги наблюдават с особено внимание.

Новото изображение е направено на 22 септември 2022 г., но е публикувано едва сега. Изображението представлява композиция от отделни експозиции, получени от широкообхватната камера на 43-годишния космически телескоп, и показва две петна в лявата страна на изображението в пръстен B на газовия гигант.

Сатурн

Изображение на Сатурн от „Хъбъл“ показва началото на „сезона на спиците“ на Сатурн с появата на две размазани спици (в белия кръг) в пръстен B вляво на изображението. SCIENCE: NASA, ESA, Amy Simon (NASA-GSFC) IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan (STScI)

Сатурн има няколко пръстена, като пръстен B е най-големият и най-яркият. Зацапванията, изобразени от „Хъбъл“, се наричат ​​„спици“, мистериозни купчини прахови частици. Още през 70-те години на миналия век астрономите забелязали, че от време на време се появяват тези радиални структури, малко по-светли или по-тъмни от самия пръстен, които се появяват и изчезват за броени часове. Те се наблюдават на няколко години, като достигат максимум по време на местното равноденствие, след което изчезват.

Това се описва в нова статия на американски астрономи, публикувана в списание Geophysical Research Letters. Според Ейми Саймън и нейните съавтори научната програма Hubble OPAL, която е посветена на изследването на атмосферата на далечни планети в Слънчевата система, ще позволи на астрономите да разгледат по-отблизо този мистериозен феномен.

Тъй като Сатурн има нужда от 29 земни години, за да обиколи Слънцето, нов сезон на планетата гигант започва на всеки седем земни години. Последното му равноденствие през август 2009 г. е било наблюдавано от космическия кораб „Касини“ на НАСА, както е показано на това зашеметяващо изображение:

Сатурн

NASA/JPL/Space Science Institute

Спиците на пръстен В били наблюдавани за първи път от мисията „Вояджър“ на НАСА в началото на 80-те години на ХХ век и се очаква да се появят отново, когато Сатурн се приближи към есенното си равноденствие на 6 май 2025 г.

Всъщност природата на „спиците“ на пръстен B остава неясна. Досега е невъзможно дори да се предвиди моментът, в който те започват да се появяват или да се „разтварят“. Както отбелязва Ейми Саймън, „също така е невъзможно да се знае предварително кога точно ще се случи първата гръмотевична буря през дъждовния сезон“. Не е известно дали такива „спици“ се срещат в други пръстени на Сатурн и в пръстени около други планети. Може би новите наблюдения на „Хъбъл“ ще помогнат да се отговори на тези въпроси и най-накрая да се обясни защо всичко това се случва.

Някои хипотези обясняват появата на „спици“ със сблъсъци на пръстен B с облаци от микрометеорити. По-популярна обаче остава версията, която ги свързва с магнитното поле на Сатурн. Магнитосферата на газовия гигант се отличава не само с голяма сила, но и с непостоянство. Вероятно в определени периоди от своята орбита, поради сложни взаимодействия със слънчевия вятър, тя директно въздейства на пръстен B. Това може да предизвиква намагнетизиране на най-малките частици от пръстена, карайки ги да се издигат над или да слизат под неговата плоскост.

Сатурн има най-обширната система от пръстени от всички планети в Слънчевата система, но той е само едно от седемте тела, които имат пръстени. Буквално вчера учените обявиха, че са открили пръстени около Кваоар, планета джудже в Слънчевата система с размер около половината от Плутон. През януари космическият телескоп „Джеймс Уеб“ засне пръстени и около Чарикло, подобно малко тяло.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Юпитер грабна рекорда по най-голям брой луни в Слънчевата система