Заснеха раждането на нова планета

Заснеха раждането на нова планета

Радиотелескопът ALMA на Европейската южна обсерватория в Чили, разположен на 5000 м надморска височина, проследи оформянето на нова планета от космическия прах и газ, обкръжаващи далечна звезда, пише в. Independent.

Астрономите дълго време са предполагали, че "газовите гиганти" като Юпитер се формират, събирайки праха и отломките, които се образуват около младата звезда. Сега за първи път този феномен е подкрепен от визуално свидетелство, пише сп. "Обекти".

Изображението, заснето от телескопа ALMA (Atacama Millimetre-submillimetre Array), показва два потока газ, които свързват вътрешния и външен протопланетен диск от космическа материя около звездата HD 142527, която е на около 450 светлинни години от Земята.

Според астрономите газовите потоци идват от две гигантски планети, които обаче не се виждат.

"Най-естественото обяснение е, че предполагаемите протопланети издърпват потоци газ навътре към себе си, които са канализирани от тяхната гравитация", казва Симон Касасус от Чилийския университет в Сантяго пред Indipendent, предаде КРОСС.

Според астрономите изображението, публикувано в сп. Nature, отговаря на една отдавнашна загадка за формирането на звездите: как новото слънце продължава да расте, трупайки космическа материя, когато планетите около него поглъщат от същия източник космически прах и газ, създавайки празнини в звездния облак.

"Голяма част от този газ след това преминава отвъд планетите и продължава навътре към тази част от диска, която е по-близо до звездата, където в крайна сметка може да се завърне обратно," обяснява Касасус.

Редактор: Десислава Ушатова