Какви противосателитни оръжия имат различните страни?

Какви противосателитни оръжия имат различните страни?
Снимка: Ronald C. Wittmann / Public Domain

Преди дни Белият дом наложи забрана за изпитания на противосателитни оръжия, а ръководителят на Роскосмос Дмитрий Рогозин заяви, че използването на такива ще бъде „недвусмислен“ повод за започване на Трета световна война. Освен това според Рогозин бъдещите войни ще започват от Космоса.

Към днешна дата е известно, че поне четири държави притежават такива технологии - Русия, САЩ, Китай и Индия. Нека да видим с какви противоспътникови оръжия разполагат.

Русия

През 2021 г. Русия призна за провеждането на изпитание на противосателитно оръжие. На 15 ноември Русия проведе изпитания, които в резултат на които бил поразен недействащият руски космически апарат „Целина-Д“, който се намирал в орбита от 1982 г.

Военните говорят открито за противосателитния потенциал на системите с наземно базиране. Русия например има система за противоракетна отбрана А-235 „Нудол“. Според руските военни тя е в състояние да сваля както междуконтинентални балистични ракети, така и спътници.

Руснаците твърдят, че зенитно-ракетната система С-500 също може да поразява цели в Близкия космос. Именно тази система е унищожила целевия спътник на 15 ноември 2021 г., смятат експерти.

Но още преди години космическото командване на САЩ заяви, че разполага с доказателства, че Русия е провеждала изпитания на космически противосателитни оръжия. Този факт се потвърждава от съобщение на Министерството на отбраната на Руската федерация за тестване на малкия спътник-инспектор "Космос 2543", който изследвал друг руски апарат от близко разстояние. Американската армия заяви, че този спътник е част от руската противоспътникова система, която преминава изпитания в орбита. Според британски медии този спътник е изстрелял ракета в посока на атмосферата на Земята, а според Financial Times Русия и Китай превръщат околоземното пространство в територия на "Междузвездни войни"

През 2015 г. САЩ заявиха за плашещи маневри на руския апарат „Космос-2504“, който се движел по непредсказуема траектория и се приближавал до американските спътници. Това според Пентагона носи потенциална заплаха за сигурността на националната им орбитална група.

Смята се, че първите успешни изпитания на руската противоракетна система са проведени на 18 ноември 2015 г. от Плесецк. Общо те наброявали около десетина изпитания на „Нудол“ от северния космодрум, без да се брои унищожаването на целевия спътник миналата година. Русия известила ООН, че този апарат се нарича „Космос-2499“, но характеристиките му не били разкрити.

Военни експерти смятат, че през последните 30 години в Русия може да са създадени няколко прототипа на устройства, насочени към контролиране на чужди спътници.

САЩ

Смята се, че САЩ са първата страна, изпитала противосателитни оръжия. Първият известен опит за отработване на атака срещу спътник е американският проект BoldOrion, разработен още в края на 50-те години на миналия век. Тогава от бомбардировача B-47 Stratojet е изстреляна ракета към спътника Explorer 6. В резултат проектът е признат за неефективен и е съкратен.

От 2010 година в САЩ се изпитва безпилотният космически апарат X-37B, разработка компанията Boeing. Една от машините е била в орбита повече от две години. Работата по X-37B се извършва в атмосфера на секретност и са публикувани само някои откъслечни данни. Въз основа на тях вече са направени предположения, че устройството е предназначено за разузнаване, инспекция и прехващане на спътници.

САЩ са изпитвали противосателитно оръжие още през 2008 г. Тогава те изстреляли ракета-прехващач SM-3 от разрушител. Ракетата поразила неизправния разузнавателен спътник USA-19. Целта била на височина около 220 км и образувалите се тогава 174 отломки вече са слезли от орбита.

Известно е също, че през последните години Пентагонът отделя големи средства за разработването на оръжия на базата на лазери, включително програми за използването му в Космоса. Секретна система, за която пишат чуждестранни публикации, предоставя възможност за достъп, който позволява да се деактивира или унищожи спътник или космически кораб. Неназованата система може да използва например мобилен наземен лазер, радиоелектронен заглушител или микровълнова пушка.

Китай

Китай говори много по-открито за изпитанията на такива оръжия. През 2007 г. Китай проведе първия успешен тест на собственото си противосателитно оръжие, когато ракета унищожи метеорологичен спътник на височина от 865 км. На 13 май 2013 г. космическият прехващач Dong Neng-2 беше изстрелян от космодрума Сичан в провинция Съчуан, който моделира възможността за унищожаване на спътници в геостационарна орбита.

В края на октомври 2015 г. Китай проведе изпитания на ракетата-прехващач Dong Neng-3 (DN-3). Тя бе изстреляна от мобилна пускова установка, разположена близо до радара за ранно предупреждение в град Корла, Синдзян-уйгурски автономен район. Смята се, че това изпитване е проведено в горните слоеве на атмосферата. Следващите изпитания на DN-3 бяха проведени през юли 2017 г. и февруари 2018 г.

Китай е провел изпитания и на друга система - SC-19 - през 2010, 2013 и 2014 г. Във всяко изпитание SC-19 е прехващала имитация на бойна глава, изстреляна от балистична ракета, а не от спътник. Целите не са били в орбита, така че отломките, образувани в резултат на прехващането, бързо паднали обратно на Земята. Въпреки че Китай нарича тези тестове „изпитания на прехващане на ракети с наземно базиране“, доказателствата сочат, че те всъщност са били противоспътникови изпитания.

Индия

През 2019 г. Министерството на отбраната на Индия, съвместно с Организацията за отбранителни изследвания и разработки, провеждат първите изпитания на противосателитно оръжие.

По време на изпитанията индийското противосателитно оръжие поразява целеви спътник на ниска околоземна орбита на височина 300 километра. Подробности за състава на изпитаната система не се разкриват. Смята се, че индийските военни са свалили спътника Microsat-R – малък апарат с тегло около 700 килограма, който е изведен в орбита на височина от 274 километра само два месеца по-рано.

На военния парад в Ню Делхи през 2020 г. за първи път е показана индийската противосателитна ракета ASAT. Ракетата е изстреляна от полигона на остров Абдул Калам в Бенгалския залив. В интервала 11.45-12.00 часа местно време ракетата унищожава целта - космически спътник, намиращ се на 300 километра от Земята.

Ако се съди по видеото, ракетата ASAT се състои от две степени, изстрелва се от наземна стартова площадка и не е толкова бърза

Япония?

На 28 януари 2017 г. японският товарен космически кораб „Конотори-6“ се откачил от МКС. Безпилотният летателен апарат трябвало да се заеме с почистването на земната орбита от натрупвания на космически отпадъци. Според проекта, ако се приложи електрически ток към нежелан обект в орбита, ще бъде възможно да се промени траекторията на неговото движение и да се „избута“ в атмосферата, където ще изгори.

Подробностите за тази технология навели наблюдателите на мисълта, че японският спътник всъщност може да има военна цел. И че далеч не е предназначен да се бори с космическите отпадъци, а с други спътници.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Сергей Лавров вижда реална опасност от Трета световна война