Марс преживява глобално затопляне

Марс преживява глобално затопляне

Геофизици от САЩ са открили свидетелства за съществуването на ледников период на Марс. Днес планетата според учените излиза от него и преминава към фаза на глобално затопляне, става ясно от статия, публикувана в Science.

За Марс, както и за Земята, са характерни ледникови периоди. Но на Червената планета те са по-изразени, отколкото на Синята.

Това е свързано с голямото изменение на наклона на въртене на Марс спрямо плоскостта на неговата орбита, което води до изменение на количеството постъпваща на планетата слънчева светлина и характера на нейното нагряване (цикли на Миланкович).

От края на последния ледников период, който е завършил преди 370 000 години, на северния полюс са се натрупали 87 000 кубически километра лед. Това представлява голяма част от северната полярна шапка и е еквивалентно на вода, която би покрила цялата планета с 60-сантиметров слой.

В същото време височината на полярната шапка на северния полюс днес достига 200-300 метра. Учените са открили свидетелства за нейното изтощаване и смятат, че до началото на следващия ледников период полярната шапка на Марс може да се разтопи напълно.

Геофизиците са стигнали до тези изводи в резултат на анализ на данни, получени с помощта на радиолокатора на станцията MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Обемът и дебелината на открития лед и темповете на неговото изменение съответстват на климатичните модели на Марс. Изследването на учените е важно за възможната колонизация на Червената планета.