Откриха планета с 4 слънца

Откриха планета с 4 слънца

Международен екип от астрономи обяви откриването на планета, чието небе е осветено от 4 слънца. Това е първата наблюдавана подобна звездна система, предаде БГНЕС.

Планетата е наречена PH1, намира се на близо 5 000 светлинни години от Земята /една светлинна година се равнява на 9.461 трилиона км/. Тя обикаля в орбита около две слънца, а две звезди обикалят около тях двете. Известни са само шест планети досега в орбита около две слънца, но при тях няма друга звезда, която да обикаля около тяхната слънчева система, обясняват астрономи.

Сложната слънчева система на PH1 е открита първоначално от двама американски любители астрономи Киан Йек и Робърт Галяно, които са използвали сайта Planethunters.org. След това професионални астрономи са извършили наблюдения с телескопи Keck, разположени на връх Мауна Кеа в Хавай. Откритието е обявено на сайта arXiv.org и ще бъде публикувано от специализираното издание Astrophysical Journal.

PH1 е гигантска газообразна планета с размери като Нептун и около 6 пъти тези на Земята. Тя се върти около двете си първи слънца с маса около 1.5 и 0.41 от тази на нашето Слънце в продължение на 138 дни. Другите две звезди обикалят около тази планетна система на разстояние около хиляда пъти това между Земята и Слънцето. Сайтът Planethunters.org е създаден през 2010 г., за да поощрява аматьори астрономи да откриват екзопланети /планети извън нашата слънчева система/ с помощта на данните, събрани от американския космически телескоп "Кеплер". Той бе изведен в орбита през март 2009 г. за да издирва подобни на земята екзопланети, в орбита около други звезди.

Редактор: Десислава Ушатова