Слънчево изригване директно удари към Земята, подгответе се за 3 дни магнитни бури

Снимка: NASA

Слънцето отново е неспокойно. На нашата звезда се появи ново петно, наречено AR3058, което стана причина за доста мощно слънчево изригване от клас М и изхвърляне на коронална маса. В резултат към Земята бе изпратено огромно количество слънчеви частици, които след сблъсък с магнитосферата ще предизвикат геомагнитна буря от клас G2 или дори G3. Началото на бурята трябва да се очаква още на 19 юли, съобщава Interesting Engineering.

Учените смятат, че в резултат на новото слънчево изригване по Земята ще бъде нанесен директен удар от потоци слънчеви частици, тъй като новото слънчево петно ​​AR3058 е насочено към нашата планета. Според прогнозата на NOAA (Националната агенция за океански и атмосферни изследвания) слънчевите частици ще достигнат Земята на 19 юли и се очаква геомагнитна буря със средна мощност, която ще продължи и на 20 и 21 юли.

Изригването е било от клас М с пореден номер 2,9. Напомняме, че слънчевите изригвания се делят на пет класа – ​​A, B, C, M и X. Изригванията от клас X са най-мощните и опасни явления за Земята. Но изригванията от клас M често не отстъпват на клас X. Що се отнася до поредните номера, във всеки клас изригвания нивото се измерва по скала от 1 до 9.

Новото изригване ще предизвика геомагнитна буря от клас G2 или дори G3, според прогнозата на учени, които наблюдават космическото време. Геомагнитните бури също имат 5 класа, като вторият и третият клас съответстват на средно ниво на мощност на бурята.

Но дори среден клас геомагнитна буря може да причини сериозни смущения в работата на GPS системите и радиокомуникациите на Земята. Също така, тези бури могат да доведат до прекъсвания в работата на електрониката и наземните енергийни системи. Учените очакват и появата на по-силни полярни сияния и то не само в полярните ширини. Метеочувствителните и хората със сърдечни, хронични заболявания и хипертония е добре да вземат превантивни мерки. Съветите на лекари можете да откриете тук.

Д-р Тамита Сков от американската организация Aerospace Corporation редовно споделя в Twitter информация за космическото време. Тя е публикувала модел на "слънчевия удар" по Земята, създаден от НАСА.

Сков е качила и видео, създадено от изображения на космическите апарати на НАСА, които изследват Слънцето, за случващото се на нашата звезда.

Нашата звезда се приближава до пика на своята активност, който ще настъпи след няколко години. Но от началото на 2022 г. на Слънцето непрекъснато се случват изригвания и изхвърляния на коронална маса. Те невинаги са насочени към Земята, но когато това се случи, то понякога създава проблеми.

Учените често могат да предскажат появата на геомагнитни бури, но това не се случва винаги. Например в началото на юли нашата планета беше връхлетяна от геомагнитна буря от клас G1, която беше слаба, но предизвика много ярки полярни сияния. Тази буря не беше забелязана от учените и за нея стана известно едва постфактум.

Учените смятат, че в близко бъдеще трябва да се очакват повече слънчеви изригвания и повечето от тях може да са от клас M, макар че някои слънчеви изригвания ще принадлежат към клас X.

Слънцето има 11-годишен цикъл на активност, през който нашата звезда ту се „успокоява“, ту все повече „проявява характер“. Поредният слънчев цикъл започна през 2019 г., а през 2024 или 2025 г. ще настъпи периодът на най-голяма активност на Слънцето, когато се очаква появата на повече слънчеви петна и по-чести изригвания на нашата звезда.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Слънцето става все по-странно. Учени разбраха защо поведението на звездата е непредвидимо