Хрипът на Сатурн и ревът на Юпитер: музиката на Космоса

Хрипът на Сатурн и ревът на Юпитер: музиката на Космоса
Снимка: NASA/JPL-Caltech/SSI

В Космоса няма звук, но има други вълни, като електромагнитни и радиовълни, както и рентгенови и гама-лъчи. Те могат да се възприемат с помощта на антени и след това да се преобразуват в разбираеми за човека звукови сигнали. След като ви запознахме с мириса на планетите от Слънчевата система, сега сме ви подготвили селекция от звуци от Космоса, които може да ви се сторят мистериозни и дори плашещи.

Хрипът на Сатурн, ревът на Юпитер и вятърът на Венера - всичко това астрономите са успели да запишат и преобразуват в звуци, разбираеми за хората.

Защо няма звук в Космоса?

Звукът е надлъжна механична вълна - трептения на материята, които се предават като периодична промяна на налягането (вследствие сгъстяване и разреждане на средата) и се възприемат от слуховия апарат. Когато дадено тяло трепти, в заобикалящата го среда възникват звукови вълни. Те предизвикват налягане върху тъпанчето на ухото, в резултат на което се получава възприятието за звук. Трептенията могат да се предават по въздуха, но също така и през други газове, течности и твърди тела. За звуковите вълни е нужна среда, поради което не могат да се разпространяват във вакуум.

Вакуумът цари в Космоса, така че звукът не се разпространява по обичайния ни начин. Но ако няма звук, как се записва шумът от планети и други обекти?

Ние не можем да чуем трептенията в Космоса, но в безвъздушното пространство могат да се движат електромагнитните вълни, например ултравиолетово, инфрачервено и гама-лъчение, както и радиовълни. Човек не може да чуе тези електромагнитни вълни. Но вместо тях ги възприемат антени и по такъв начин достигат до нас.

Тихият Марс

В края на 2021 г. НАСА публикува аудиозаписи, записани от марсохода Perseverance. Агенцията е качила седем записа как се движи роувърът или как духа вятърът. Можете да чуете всички тези звуци тук.

Изследователите отбелязват, че звуците от Марс ще им помогнат да разберат по-точно характеристиките на атмосферата на планетата. Те смятат, че на Марс, за разлика от Земята, добре се разпространяват честотите от долната част на звуковия диапазон.

Хрипът на Сатурн

НАСА разказва, че когато апаратът „Касини“ е преминал през пръстените на Сатурн, оборудването му, както се очаквало, засякло стотици "частици от пръстените", но веднага щом попаднал в пролуката между тях, всички звуци по странен начин заглъхнали.

Мисията е записала "звуците" на плазмените вълни. Те възникват, когато съставящите плазмата заредени частици започнат да извършват сложни колебания под действието на електрически и магнитни полета.

Ревът на Юпитер

През 2021 г. космическият апарат Juno, който предава изображения на Юпитер на Земята, успял да направи аудиозапис, докато минавал близо до луната на планетата Ганимед.

От тези звуци може да се разбере как магнитосферата взаимодейства с газовете в атмосферата на гигантска планета. Данните били събрани, когато корабът преминал на около 1000 км от Ганимед.

Също така през 2016 г. апаратът записал "ревове", които се появяват на мястото на сблъсъка на слънчевия вятър с магнитосферата на Юпитер. Йонизираните частици се насочват в магнитосферата със скорост от няколко милиона километра в час и след това рязко се забавят, издавайки плашещи звуци.

Вятър от Венера

През 2021 г. апаратът BepiColombo, който е на път към Меркурий, е записал как слънчевият вятър духа на Венера. Той направил това на разстояние 550 км от планетата. Отбелязва се, че това не е истинският звук на Венера, а сонификация, с други думи, данните, от които е създаден звукът.

Астрономите са публикували няколко варианта. Първият е данни от бордовия акселерометър, който е преведен в аудиозапис. Вторият е сонификация на информация от устройство за измерване на характеристиките на магнитното поле. На него можете да чуете как слънчевият вятър взаимодейства с атмосферата на планетата.

Звук от прелитаща комета

Учените от НАСА са записали звука на летящата комета Темпъл 1. Чуват се прах и камъни, удрящи се в космическия апарат, а на фона на този шум лети кометата. Общо записът продължава 11 минути: толкова време Темпъл 1 и кометата са били на възможно най-близкото разстояние един от друг. Можете да го чуете тук.