X

Най-важното за коронавируса четете тук
Заедно можем!

Метеорит, паднал от Марс, струва 10 пъти повече от златото

Метеорит, паднал от Марс, струва 10 пъти повече от златото

До нива, които най-малко десет пъти надвишават тези на златото, е скочила цената на образци от метеоритен дъжд, паднали в пустинята на Мароко през юли миналата година, съобщиха ИТАР-ТАСС и Асошиейтед прес. Експерти са установили чрез химичен анализ, че намерените преди няколко месеца метеорити са с марсиански произход. Предлога се, че те са се образували в резултат на сблъсък на голям астероид с Червената планета.

Ценността на образците се увеличава и поради факта, че са намерени на практика в "оригиналния" им вид, с други думи не са успели да попаднат под продължителното въздействие на климата и микроорганизмите на Земята. Подобни метеоритни дъждове са крайно редки. Досега на Земята са регистрирани само четири такива, освен този през 2011 година: през 1815, 1865, 1911 и 1962 г.

По думите на куратора на нюйоркската колекция от метеорити Дарил Пит, общото тегло на откритите в пустинята на Мароко метеорити е най-малко 11 килограма. А общото тегло на метеоритите с марсиански произход на нашата планета се оценява на около 100 кг. В зависимост от структурата и това доколко са съхранени, те се продават на музеи, учени и колекционери на цени от 300 до 1000 долара за 1 грам. За сравнение: пазарната стойност на златото сега достига 58 долара за 1 грам.

"При изучаване на марсианските метеорити може да се получи важна информация за Червената планета. Например за състава на нейната атмосфера, за състоянието на климата, за вероятното наличие на органични вещества и предпоставки за съществуването на вода, следователно и на живот. "Ако в новите образци бъдат открити органични вещества, можем да бъдем уверени, че те са от Марс" - казва Карл Ейджи, директор на Института за метеоритите и метеорните тела към университета на щата Ню Мексико.

Засега не е установено откога точно датират откритите в Мароко марсиански метеорити. За целта на учените ще са им необходими поне няколко месеца. БТА