Опал в метеорит помага в откриването на живот на Марс

Опал в метеорит помага в откриването на живот на Марс

Учените за първи път откриха преки доказателства за съществуването на опал на Марс. Следи от този скъпоценен камък, открити в марсиански метеорит, могат да помогнат на бъдещите изследователски експедиции в търсенето на доказателства за живот на Червената планета.

Изследователите от университета на Глазгоу са открили опал в 1,7-грамов марсиански метеорит, известен като Нахла и открит в Египет през 1911 година. Сега той се намира в музея за естествена история в Лондон.

Метеорит разкрива тайни за Марс

В Северна Африка бе открит марсиански метеорит на 2,1 милиарда години. Той се различава от всички други подобни небесни тела от Червена...

Името си Нахла е получил от египетския град, където той паднал на Земята милиони години след като бил откъснат от повърхността на Марс от въздействие с неизвестен произход.

В нова статия, публикувана в сп. Meteoritics and Planetary Science, учените описват как са определили следите от скъпоценния камък, известен на Земята като "огнен опал" поради блестящата му оранжева, жълта и червена окраска. С мощен сканиращ електронен микроскоп изследователите открили много малки следи от скъпоценния камък, създадени в резултат на взаимодействието на марсианската вода със силициев диоксид във вътрешността на метеорита.

Това откритие окончателно потвърждава изводите на НАСА по визуализация и изследване на повърхността на Марс, според които на планетата може да има залежи от опал. На Земята опалите често се образуват около горещи източници. Микробният живот процъфтява в такива условия и опалите може да пазят тези микроби милиони години.

Ако марсиански микроби са съществували, напълно е възможно те също да са съхранени в залежи от опал на повърхността на Марс.

Намериха марсиански въздух в метеорит, паднал на Земята

Интересно откритие направиха учените за метеорита Тисинт (Tissint), паднал миналото лято в Мароко, съобщава РИА Новости. Те установиха,...

"Близкото изучаване на марсиански опали от бъдещите мисии на Марс може да ни помогне да разберем повече за планетата в миналото и може ли тя да задържа живот", казва проф. Мартин Лий, автор на изследването.

Изследването се основава на открие от 2013 година, което предоставило първото пряко доказателство за вода на повърхността на Марс. Тогава учените открили физически следи от вторични метали, създадени от вода при взаимодействие с минералите оливин и авгит, съдържащи се в метеорита Нахла.